Wens ChristenUnie 40 miljoen extra voor huishoudelijke hulp krijgt steun

istock_000020673198large3vrijdag 19 september 2014 11:00

Gemeenten krijgen komende twee jaar 75 miljoen om huishoudelijke hulp langer te behouden. Maar dat is niet genoeg, vindt de ChristenUnie.

Huishoudelijke hulp zorgt namelijk voor betere kwaliteit en continuïteit in de zorg. Bovendien blijven met extra geld vele duizenden banen behouden. Daarom riep Arie Slob met succes het kabinet op om 40 miljoen euro extra beschikbaar te stellen. Slob: ,,Dat is goed nieuws voor huishoudens die hulp krijgen dat er banen behouden blijven.”

Ook krijgt de ChristenUnie steun voor het wegnemen van de negatieve effecten van het nieuwe verdeelmodel van de WMO. Gemeenten die in het verleden veel aan preventie gedaan hebben, zouden onevenredig weinig middelen krijgen. Gemeenten als Urk, Zwartewaterland en gemeenten in Twente en Limburg zijn daar voorbeelden van. Daarom wil Arie Slob dat deze herverdelingseffecten in kaart worden gebracht en het verdeelmodel wordt aangepast.  Arie Slob: “Het is onwenselijk dat gemeenten die goed hun best gedaan met preventie gestraft zouden worden. Dat trekken we hiermee recht."

Arie Slob

Reacties op 'Wens ChristenUnie 40 miljoen extra voor huishoudelijke hulp krijgt steun'

Nieuwsarchief > 2014 > september