ChristenUnie wil ouderbijdrage jeugd-GGZ schrappen

voordewind-banner-2-944x390donderdag 22 januari 2015 13:44

De ChristenUnie en D66 willen voor 2015 een opschorting van de ouderbijdrage voor de Jeugdwet.

ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind: “Ouders en organisaties geven aan dat de ouderbijdrage zelfs drempelverhogend werkt voor de aanvraag van zorg. Daarom moeten we goed uitzoeken hoe we dit willen gaan regelen. Zolang er een onderzoek loopt vindt de ChristenUnie het onverantwoord om de nieuwe ouderbijdrage al in 2015 in te laten gaan. Dit zal met name de vaak toch al kwetsbare gezinnen hard raken en hen in verdere problemen brengen. Wij hopen dat we morgen bij het debat steun krijgen van de andere partijen om dit voorlopig op te schorten.”

D66-Kamerlid Magda Berndsen: “De ouderbijdragen die nu moeten worden betaald lopen op tot wel 1500 euro per jaar, dat vind ik echt teveel. Voor de jeugd-ggz is dit bovendien een forse verandering ten opzichte van vorig jaar. Wij waren niet blij met de overheveling van de jeugd-ggz naar de Jeugdwet. Er wordt onder de nieuwe Jeugdwet geen onderscheid meer gemaakt tussen de jeugd-ggz wat betreft de  psychische gevallen die bij de gemeenten liggen en lichamelijke ziekten die bij de zorgverzekeraars terecht komen. Het probleem van de ouderbijdrage is hierdoor veroorzaakt. Nu de PvdA om een onderzoek heeft gevraagd vinden wij het logisch om voorlopig geen ouderbijdrage te vragen.”

Voor de aanpassing van de ouderbijdrage is geen wetswijziging nodig, maar kan relatief eenvoudig door de aanpassing van de bedragen in de Algemene Maatregel van Bestuur.

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie wil ouderbijdrage jeugd-GGZ schrappen'

Roorda, R.A. (René) [555853]
Geplaatst op: 26-01-2015 12:15
De ouderbijdrage is verankerd in de nieuwe Jeugdwet en dus mede mogelijk gemaakt door D66 en de ChristenUnie. De hoogte van de ouderbijdrage wordt bepaald in een AMvB, waar de kamer simpelweg niet over gaat. Een gevalletje "achterhoedegevecht" dus. Beter opletten voortaan, Joris!

Nieuwsarchief > 2015 > januari