Eerste Kamer - weekoverzicht 12: 'Meer visie voor arbeidsmarkt'

Roel_Kuiper-3dinsdag 20 maart 2012 20:17

Iedere week wordt er op dinsdag vergaderd door de Eerste Kamer. ChristenUnie-senatoren Peter Ester en Roel Kuiper spreken over talloze wetsvoorstellen. Wekelijks laat de Senaatsfractie op deze site weten wat ze heeft gedaan.

Hoogte uitkeringen in buitenland

ChristenUnie-senator Peter Ester wil dat het kabinet recht doet aan de positie van de BES-eilanden. In het wetsvoorstel Woonlandbeginsel in de sociale zekerheid behandelt het kabinet de eilanden als een ander land. Dat vindt Ester een verkeerd signaal naar de eilanden die sinds 2010 deel uitmaken van Nederland als bijzondere gemeenten. Met het principe van het wetsvoorstel kan de ChristenUnie wel instemmen. Ester noemde het rechtvaardig om de hoogte van de uitkering aan te passen aan de koopkracht van het land waarin de ontvanger woont. Lees hier de hele bijdrage.

Stemmingen

Vandaag werd gestemd over een aantal initiatiefwetten van de SP. Roel Kuiper wil niet dat de nationale overheid zich met gemeenten en de WMO gaat bemoeien. De senator vindt dat Den Haag niet in de weg moet zitten bij de lokale invulling van onder andere thuiszorg. Daarom heeft de ChristenUnie-fractie tegen de initiatiefwetten gestemd.

Meer visie

Peter Ester vindt dat het kabinet met meer ambitie en maatwerk moet komen om mensen te ondersteunen vanuit een uitkering weer aan het werk te gaan. De senator heeft daarover vragen gesteld in het kader van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen. Lees hier de vragen.

Eerste Kamer
Peter Ester