peilschaaldonderdag 03 april 2014 16:44

Peter van Dalen, lijsttrekker van ChristenUnie-SGP bij de Europese verkiezingen, roept Nederlandse bestuurders op na te gaan of infrastructurele plannen voor EU-subsidie in aanmerking komen.

Dat zei Van Dalen vandaag op een druk bezochte conferentie over TEN-T, het grootste Europese transportfonds, in Kornwerderzand: ,,Dit jaar is het nieuwe TEN-T programma gestart. De EU wil tot 2020 26 miljard euro door middel van cofinanciering investeren in de Europese infrastructuur. Nederland Transportland moet deze kans verzilveren bij projecten met Europese meerwaarde”.

Volgens Van Dalen heeft Nederland mooie kansen om daadwerkelijk Europese subsidie binnen te halen: ,,De Europese Unie wil investeren in belangrijke Europese transportlijnen. Daar investeren waar veel Europese goederen worden vervoerd en overgeslagen. Omdat Nederland in het Europese transport een spilfunctie vervult zijn er goede kansen om infrastructuurprojecten te ontwikkelen met Europese cofinanciering. Dat is goed voor ondernemers en de werkgelegenheid in de bouw- en transportsector. Beide sectoren kunnen dat juist nu uitstekend gebruiken.”

Kansen nu verzilveren

Van Dalen: "Natuurlijk, er moet een goed plan liggen wanneer gemeenten en provincies infrastructuur willen ontwikkelen, of bedrijventerreinen willen ontsluiten. Bij de financiering van die plannen kan Europa net die zet geven die het verschil maakt tussen plan dat op de tekentafel blijft, en plan dat werkelijkheid wordt. Vandaag heb ik bestuurders in Noord-Nederland opgeroepen hun kansen te verkennen. Ook heb ik ChristenUnie- en SGP-bestuurders in het hele land opgeroepen te onderzoeken of hun geplande infrastructuurprojecten voor Europese subsidie in aanmerking kunnen komen. Dat is hoogst actueel omdat nu de Collegeprogramma's voor de nieuwe gemeenteraden worden opgesteld. De BV Nederland moet deze kansen verzilveren!”

Eurofractie
Transport

Reacties op 'Gemeenten en provincies moeten kansen verzilveren met EU-subsidie voor infrastructuur'

Nieuwsarchief > 2014 > april