Werkt strategisch stemmen?

Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:01

Werkt strategisch stemmen?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘Ik maak me er enorm zorgen om dat Wilders straks premier wordt. Dat lijkt me een ramp. Daarom overweeg ik strategisch te stemmen, zodat dát in elk geval niet gebeurt…’

Reinier: "Wilders wordt geen premier, ook al zou de PVV de meeste stemmen krijgen. Er is geen grote partij die met ze wil samenwerken: zelfs de VVD noemt die kans ‘nul’. Wilders als premier is daarmee uitgesloten – daarover zijn de analisten het wel eens.

Het is daarentegen allerminst uitgesloten dat de ChristenUnie in de regering komt of op z’n minst gedoogsteun verleent. Als je de peilingen bekijkt, bevatten de mogelijke coalities vier tot zes partijen, en de ChristenUnie zit daar vaak bij. Bovendien staat deze partij bekend als een betrouwbare partner. De kans dat de ChristenUnie inderdaad regeringsverantwoordelijkheid krijgt, wordt groter van elke stem."

Reinier: "Intussen is een stem op de PVV verloren, want Wilders wordt nooit premier. Om diezelfde reden is ook de strategische stem tégen Wilders verloren, want je stemt tegen iets wat toch nooit gaat gebeuren.

Veel analisten denken zelfs dat Wilders niet eens wíl regeren, omdat hij uitstekend beseft dat hij zonder die verantwoordelijkheid veel meer invloed heeft. Het is als met een chauffeur en een lekke band: wie bepaalt het meest de koers van het voertuig? Die arme chauffeur is de regering die onvermijdelijk compromissen moet sluiten. Die lekke band is Wilders: door extreem een enkele richting op te trekken gaan veel politici van andere partijen nerveus kushandjes maken naar zijn kiezers. Lees: Halbe Zijlstra en z’n vrinden.

Ik heb de ChristenUnie nog niet op zoiets kunnen betrappen. Dat team staat veel te sterk in de schoenen om te wuiven en te lonken naar Wilders’ kiezers. Op juist diens thema, de islam, is de ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers zeldzaam ingelezen. Momenteel wellicht de grootste expert op dat gebied in de hele Tweede Kamer. Die krijg je echt niet aan het nabouwen."

Zie ook:

Labels: ,