Is de ChristenUnie te klein?

Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 om 12:02

Is de ChristenUnie te klein?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘De macht gaat toch altijd naar de grote partijen. Welke invloed kan zo’n kleine partij als de ChristenUnie dan nog hebben?

Reinier: "Ik zou bijna zeggen: heb je wel eens last gehad van een eksteroog? Want er is natuurlijk wel samenhang tussen hoe groot een partij is en hoe invloedrijk, maar omvang zegt niet alles. De PVV krijgt erg weinig voor elkaar en is in de peilingen toch de grootste. Vorig jaar riep het magazine Vrij Nederland daarentegen Carla Dik-Faber, juist, van de ChristenUnie, uit tot effectiefste kamerlid, met bijvoorbeeld de meeste aangenomen moties."

Reinier: "Bij die vragenrondjes op tv kan het opvallen, dat alle fracties aan het woord kunnen komen. En dat ook doen. Ook die malle eenmansfracties. Dat betekent dat kleine partijen relatief een stuk meer spreektijd krijgen.

De grotere partijen zijn er niet zo happig op samen te werken met de nieuwkomers. Het trauma van de LPF is vers genoeg. Ze zullen onderhandelingen met 50Plus en DENK uitstellen of verknallen. Ze weten intussen dat er alleen ervaren professionals werken bij de ChristenUnie. Dat is een stuk prettiger samenwerken. En dan kan de ChristenUnie zich makkelijk in een spilpositie wurmen. In veel denkbare coalities kan juist de ChristenUnie de grotere spelers aan een meerderheid helpen. Dan kun je eisen stellen.

Sommige zetels zijn meer waard dan andere, zo simpel is het. Ik vermoed dat in de ‘paarse jaren’ een stem op het GPV of de RPF (de voorgangers van de ChristenUnie) eigenlijk een halve stem was. Tegenwoordig is, gezien de effectiviteit van de huidige fractie, een stem op de ChristenUnie gerust een dubbele stem, en tellen de huidige vijf zetels in wezen voor tien."

________________________________________________________

Bekijk onderstaand filmpje om een paar voorbeelden te zien van wat we zoal hebben gedaan, of bekijk een overzicht van de resultaten van de afgelopen vier jaar.

Labels: ,