Advies Themanetwerk Jeugd en Gezin over de jeugdbescherming

HenkW2.jpeg
Door Henk Wever op 12 september 2022 om 14:00

Advies Themanetwerk Jeugd en Gezin over de jeugdbescherming

In september werd het onderzoek 'Eindevaluatie Wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen' gepresenteert. Als reactie op dit onderzoek schreef het themanetwerk Jeugd en Gezin (in oprichting) van de ChristenUnie een advies met input vanuit de achterban.

In het onderzoek spreken de onderzoekers M.R. Bruning, K.A.M. van der Zon, D.J.H. Smeets en H.J. van Boven zich uit over de jeugdbescherming: ‘Het is overduidelijk dat het huidige stelsel de jeugdbescherming niet op orde is en onvoldoende kwaliteit kan garanderen. Dat roept vragen op over de legitimatie van overheidsbemoeienis in het gezinsleven’

Staatssecretaris Maarten van Ooijen en Minister Franc Weerwind schreven een kamerbrief met hun reactie op dit onderzoek en de interventies die zij van plan waren om te doen.

Als reactie op deze ontwikkelingen schreef het Themanetwerk Jeugd en Gezin van de ChristenUnie een advies aan de partij. In het advies schrijft het themanetwerk over de systeemverantwoordelijkheid van de landelijke overheid, over een nieuwe visie op aanvaardbare risico's en normale imperfectie en over de kansen voor preventie op jeugdbescherming in de rest van de sector. Het volledige document is te vinden in de bijlage onder dit bericht.

Labels: ,