Welkom bij het Veelkleurig Netwerk

WhatsApp Image 2022-11-26 at 14.16.28.jpeg
Door Nathalie Nede op 3 februari 2023 om 09:41

Welkom bij het Veelkleurig Netwerk

Het Veelkleurig Netwerk zet zich binnen de ChristenUnie in rondom de thema’s inclusie, diversiteit en erbij horen, zodat christenen van verschillende culture achtergronden zich herkennen en thuis voelen binnen de partij. We vragen aandacht voor deze thema’s, stimuleren bewustwording en geven praktische tips en handvatten over hoe om te gaan met deze thema’s.

Het Veelkleurig Netwerk is in de loop van 2020 op informele basis ontstaan. Dit is mede naar aanleiding van de publicatie van het WI "Beelddragen" door Madelon Grant tot stand gekomen. Leden met een veelkleurigheid zochten elkaar om ervaringen te delen en veelkleurige thema's te bespreken. Inmiddels zijn we ontwikkeld tot een formeel netwerk binnen onze partij. Afgelopen jaar heeft het Veelkleurig Netwerk zich mogen presenteren tijdens een deelsessie op het bestuurderscongres én op het partijcongres van 26 november.

Voordat we zelf het woord namen hebben we eerst gevraagd wat de deelnemers verwachten van ons netwerk. Hierop kwamen uiteenlopende antwoorden, van nog geen idee, tot het voorhouden van een spiegel, ook als dat ongemakkelijk is. Knipsel

Er was veel animo en kwamen er mooie gesprekken op gang. In het begin was het hier en daar nog wat aftastend en terughoudend, maar aan de hand van stellingen gingen we de diepte in. Niet om elkaar te overtuigen van een standpunt, maar om van elkaar te leren. We spraken bijvoorbeeld over of er in selectiecommissies altijd iemand met veelkleurigheid moet zitten en of het verschil tussen de opvang van Oekraïense en Syrische of Eritrese vluchtelingen racisme is.

Knipsel1

Waar mensen op het eerste gezicht misschien ver uit elkaar leken te staan kwamen we door naar elkaar te luisteren en nuance toch dichterbij elkaar. En dat is precies waar het Veelkleurig Netwerk om draait. Dichterbij elkaar komen. De verscheidenheid die het lichaam van Christus rijk is, die willen we ook graag terugzien in onze partij. Via dit netwerk willen we meer veelkleurigheid aantrekken en de veelkleurigheid die er is zich thuis laten voelen binnen onze partij. Ook aankomend jaar zullen we daarom verschillende activiteiten organiseren. Wil je op de hoogte worden gehouden? Word dan snel lid via Veelkleurig netwerk - ChristenUnie.nl

Labels: , ,