Niet treuzelen met duurzame veerdienst Texel

carladikfaber2018
Door Carla Dik-Faber op 29 september 2016 om 13:52

Niet treuzelen met duurzame veerdienst Texel

Al ruime tijd ligt er een veerboot in de haven van Den Helder te wachten op ontheffing om te mogen varen. Deze nieuwe veerboot is een stuk schoner dan de huidige die gebruikt wordt.

Wat mij betreft moet deze ontheffing zo snel mogelijk komen, zodat het schip in de vaart genomen wordt. Ik wil van het kabinet weten waarom de ontheffing voor de veerdienst nog steeds niet is geleverd. Veermaatschappij TESO, die de dienst tussen Den Helder en Texel beheert, vroeg de ontheffing voor het duurzame, nieuwe schip ‘Texelstroom’ al in juli 2015 aan.

Het hybride schip heeft als brandstof gas en is daarmee milieuvriendelijker dan het dieselschip die nu nog gebruikt wordt. Voor het gebruiken en opslaan van gas is echter een ontheffing nodig in verband met brandveiligheid. De aanvraag hiervoor is al meer dan een jaar geleden ingediend, samen met een uitgebreide risicoanalyse.

In he belang van reiziger én het milieu is het pure winst als de nieuwe veerboot – die er al helemaal klaar voor is – zo snel mogelijk kan gaan varen. Dat duurt nu allemaal veel te lang. Ik wil van het kabinet weten waarom dat zo is en wanneer de ontheffing wél komt. De forensen tussen Den Helder en Texel hebben recht op een goede verbinding met een goed schip. Hoe sneller we een vervuilende dieselboot kunnen vervangen door een duurzaam ‘schoon schip’, hoe beter.

Labels: ,