Opheldering nodig over berechting van daders MH17

joelvoordewind2018
Door Joël Voordewind op 29 september 2016 om 12:23

Opheldering nodig over berechting van daders MH17

Gisteren was de tussentijdse presentatie van het Joint Investigation Team over het strafrechtelijk onderzoek naar het neerschieten van de MH17.

Ik heb veel waardering voor de gedegen manier waarop het JIT het onderzoek tot nu toe heeft gedaan. Nu is het van belang dat de nabestaanden hun recht krijgen en de daders berecht worden. Daarom wil ik zo snel mogelijk van het kabinet weten welke stappen zij gaat zetten om te komen tot berechting van mogelijke verdachten voor het neerhalen van de MH17.

Een multinationale rechtbank voor het verdere onderzoek naar het neerhalen van de MH17 en de uiteindelijke vervolging van verdachten ligt volgens mij op dit moment het meest voor de hand. We zijn moreel verplicht aan de nabestaanden om alles te doen wat er toe kan leiden dat er recht wordt gedaan. Ik wil van het kabinet weten of een multinationale rechtbank volgens haar de beste weg naar gerechtigheid is.

Rusland blokkeerde eerder de totstandkoming van een VN-tribunaal. Een schandelijke daad waar we ons niet bij neer moeten leggen. Door middel van een multinationale rechtbank – met bijvoorbeeld partners uit het JIT en zonder Rusland – kan in ieder geval een vervolg worden gegeven aan het strafrechtelijke onderzoek.

Tijdens de persconferentie van het JIT, dat namens Nederland, Oekraïne, België, Australië en Maleisië het onderzoek deed, bleek dat inmiddels zo’n honderd mogelijke verdachten in beeld zijn. We willen zoveel mogelijk opheldering krijgen over de betrokkenen. Rusland kan hen dan wel in bescherming willen nemen, de druk moet in ieder geval zo hoog mogelijk worden opgevoerd. Een vervolg van een multinationale rechtbank kan leiden tot een internationaal opsporingsbevel.

Labels: ,