ChristenUnie en PvdA: betere ondersteuning ‘nieuwe ouders’

Gezinnetje
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 4 november 2016 om 14:53

ChristenUnie en PvdA: betere ondersteuning ‘nieuwe ouders’

De Tweede Kamerfracties van de ChristenUnie en de PvdA willen dat stellen die voor het eerst een kind krijgen daar beter op voorbereid worden. Aanstaande maandag 7 november gaan zij het gesprek aan met ruim honderd opvoedingsdeskundigen van GGD’s, Centra voor Jeugd en Gezin en gemeenten.

Aan het symposium werkt een brede groep van organisaties en politieke partijen mee. Ook staatssecretaris Martin van Rijn en Tweede Kamerleden van andere partijen zijn aanwezig. Het symposium met de titel ‘hoe babyproof zijn relaties?’ moet uiteindelijk leiden tot een voorstel om aanstaande ouders beter voor te bereiden op de opvoeding.

Tweede Kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie) en Loes Ypma (PvdA) komen zelf ook met een aantal voorstellen, die ze met de aanwezigen willen bespreken. Hun partijen willen onder meer een langer zwangerschaps- en bevallingsverlof, naast de lichamelijke voorbereiding bij bijvoorbeeld zwangerschapsgym ook meer mentale voorbereiding op de komst van een kind en een zelf in te vullen screeningslijst met adviezen voor de aanstaande ouders.

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: “Wanneer partners ouders worden, is een goede samenwerking tussen ouders nodig, terwijl de druk op hen juist groter wordt. We willen dat zij kunnen rekenen op goede voorbereiding op dat wat komen gaat: zowel voor hun kindje als voor henzelf en hun relatie..”

PvdA-Kamerlid Loes Ypma: “Een kind krijgen is een hele mooie, maar ook zware periode; 83% procent van alle kersverse ouders gaan door een matig tot zware relatiecrisis na de geboorte van hun baby. Het is van belang dat het consultatiebureau en de gemeenten ervoor zorgen dat ouders die wat hulp kunnen gebruiken, hun ervaringen  kunnen delen en andere ouders  ontmoeten.”

Programma symposium ‘hoe babyproof zijn relaties?’ – 7 november 2016

14:00 ontvangst in Oude Zaal, Tweede Kamer

15:00 start symposium door relatiecoach Cocky Drost en cabaretier Andries Tunru

15:15 korte bijdragen Esther Kluwer (Radboud Universiteit), Inge Anthonijsz (Nederlands Jeugd Instituut), Igor Ikavic (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid)