Kamer wil noodhulpbudget Dutch Relief Alliance ophogen

Joël Voordewind - Foto: Anne-Paul Roukema
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 10 november 2016 om 23:58

Kamer wil noodhulpbudget Dutch Relief Alliance ophogen

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een motie van de ChristenUnie om het budget van de Dutch Relief Alliance (DRA) met 60 miljoen te verhogen. In 2017 is het budget van de alliantie van Nederlandse hulporganisaties uitgeput.

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: “De nood in de opvangkampen in en rondom Syrië en Irak is enorm. Ik krijg signalen van organisaties als ZOA en World Vision dat er grote tekorten zijn aan voedsel, medische hulp en onderwijs. Ik ben blij dat Nederlandse organisaties ook in 2017 in staat worden gesteld om de meest kwetsbare vluchtelingen te kunnen bereiken, die niet door internationale VN-organisaties worden bereikt. Denk aan Yezidi’s en christenen op de Ninevé-vlakte.”

Op aandringen van de ChristenUnie kwam in 2015 en 2016 jaarlijks 60 miljoen euro beschikbaar voor de DRA. De Kamer verzoekt minister Ploumen bij de begroting ontwikkelingssamenwerking om ook in 2017 60 miljoen euro beschikbaar te stellen voor hulp mensen in crisisregio’s. Door de verlaging van de verwachte instroom van asielzoekers in Nederland komt geld beschikbaar bij de Najaarsnota.

De Dutch Relief Alliance (DRA) bestaat uit 14 organisaties die al met hun netwerk en expertise in crisisregio's actief zijn. Organisaties in de DRA: CARE Nederland, Cordaid, Dorcas, ICCO en Kerk in Actie, Oxfam Novib, Plan Nederland, Save the Children, Tear, Terre des Hommes, Stichting Vluchteling, War Child, War Trauma Foundation, World Vision en ZOA.

De motie van ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind wordt mede ingediend door de Kamerleden Van Laar (PvdA), Agnes Mulder (CDA), Smaling (SP), Grashoff (GroenLinks), Van Veldhoven (D66), Dijkgraaf (SGP) en Thieme (Partij voor de Dieren).

Labels: ,