Kamermeerderheid wil uitlevering Rwandezen opschorten

lady-justice-677945_1920
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 11 november 2016 om 13:02

Kamermeerderheid wil uitlevering Rwandezen opschorten

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat Nederland de uitlevering van genocideverdachten aan Rwanda opschort, in elk geval tot minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie antwoord geeft op nadere Kamervragen over uitlevering aan Rwanda.  ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind stelde de minister vragen hierover. PvdA, SP, D66, GroenLinks, SGP en de Partij voor de Dieren sloten zich hierbij aan.

Verdachten van genocide hebben in Rwanda “geen schijn van kans” op een eerlijk proces. Dat zei Martin Witteveen gisteren in een gesprek met Tweede Kamerleden Voordewind (CU) en Recourt (PvdA). Witteveen is Advocaat-Generaal bij het Gerechtshof Amsterdam. Eerder was hij in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken een jaar lang in Rwanda gestationeerd, om daar te helpen met de opbouw van het justitieapparaat. Witteveen stelt dat de rechtspraak in Rwanda op papier weliswaar in orde is, maar dat er juist voor genocideverdachten geen kans is op een goede verdediging. ‘Genocidezaken worden in Rwanda behandeld zoals wij in Nederland omgaan met winkeldiefstal’, zegt Witteveen.

Nederland mag verdachten van genocide ook zelf vervolgen. De Kamer wil dat de minister nu onderzoekt of dat moet gebeuren. Getuigen voor de verdediging bevinden zich meestal niet in Rwanda zelf en zijn daar bovendien vaak bang om te getuigen. Aanstaande zaterdag dreigen twee verdachten aan Rwanda uitgeleverd te worden.

Labels: ,