5 miljoen euro subsidie voor duurzame scheepsbouw

scheepvaart
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 8 december 2016 om 12:39

5 miljoen euro subsidie voor duurzame scheepsbouw

De Nederlandse scheepsbouwsector krijgt in 2017 vijf miljoen euro subsidie voor duurzame scheepsbouw. De ChristenUnie diende hiervoor een amendement in, die werd aangenomen door de Tweede Kamer. Eerder diende ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins een soortgelijke motie in, maar daar ging minister Kamp niet mee aan de slag. Met dit amendement is hij verplicht om het geld beschikbaar te maken voor een speciale regeling voor duurzame scheepsbouw.

De Europese Unie heeft ruimte gelaten om scheepsbouw te stimuleren; met dit aangenomen amendement van de ChristenUnie maakt Nederland hier nu gebruik van. Duitsland maakt al langer gebruik van deze mogelijkheid, waardoor Nederlandse scheepswerven een achterstand hebben, orders mislopen en mensen moeten ontslaan.

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins: “De Nederlandse innovatieve scheepsbouw zit in zwaar weer, twee maanden geleden maakte scheepsbouwer IHC Merwede een ontslagronde bekend. En de ontslagen blijven komen. Door deze aangenomen motie komt er in 2017 een subsidieregeling van vijf miljoen euro beschikbaar voor duurzame scheepsbouw, zodat deze sector internationaal niet in een ongelijk speelveld opereert. Dat is hard nodig. Deze regeling leidt daarnaast tot duurzame schepen, energiebesparing en minder CO2-uitstoot. Zo blijft Nederland koploper in deze sector.”

Labels: ,