ChristenUnie bezorgd over werkgelegenheid regio Drechtsteden

Carola Schouten - Foto: Anne-Paul Roukema
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 8 december 2016 14:06

ChristenUnie bezorgd over werkgelegenheid regio Drechtsteden

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen over de werkgelegenheid in de regio Drechtsteden en Alblasserdam. Carola Schouten: ‘Er zullen mogelijk tot 2000 banen uit de regio verdwijnen als we niets doen. Ik ben zeer bezorgd en vind dat de regering met de gemeenten moet samenwerken om een werkgelegenheidsplan op te stellen. De landelijke overheid moet in actie komen als er zoveel banen in één regio verdwijnen.'

Afgelopen maanden moesten verschillende bedrijven in de regio aankondigen dat ze honderden banen schrappen. Het gaat onder andere om Heerema, IHC Calland en Nedstaal. Schouten roept het kabinet op met concrete maatregelen te komen. ‘Ik wil dat er een mobiliteitscentrum komt. Daar kunnen mensen terecht voor hulp bij het vinden van een baan of scholing. Ook worden werkgevers en mensen die een nieuwe baan zoeken actief bij elkaar gebracht. We hebben daar goede ervaringen mee. In West-Brabant is een soortgelijk mobiliteitscentrum opgericht naar aanleiding van het banenverlies bij Phillip Morris en dat werkte goed. Ik wil dat ook voor Drechtsteden.’ Carola Schouten diende hierover een motie in samen met Roos Vermeij van de Partij van de Arbeid.