3e symposium: Impact!

foto 2
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 24 januari 2017 om 17:26

3e symposium: Impact!

Op woensdag 18 januari vond het 3e symposium ‘kerels voor de klas’ plaats, in navolging van de meesterbeweging die is opgezet door Eppo Bruins.

Gastheer voor deze bijeenkomst was Fontys Den Bosch, deelnemer van ‘Veel Meer Meester’ een project vanuit OCW. Hiermee voegde zich opnieuw een organisatie binnen de meesterbeweging die steeds grotere vormen begint aan te nemen. Het voorbereidingsteam bestond daarmee uit; de ChristenUnie, Meestert en Veel Meer Meester. Deze samenwerking bracht een ongebruikelijk symposium voort, waarin werd getracht aansluiting te vinden bij wat mannen prettig vinden. Dit is in geen geval lang stil zitten en veel luisteren! Om die reden werd er gekozen voor verschillende ‘mannelijke’ activiteiten zoals darten, tafelvoetbal en spijkers in boomstammen slaan. Tijdens deze spellen konden de deelnemers in een informele sfeer brainstormen over verschillende thema’s die de opmaak zijn naar een groot landelijk meesterevent.

De dag werd plenair afgetrapt met een kort praatje van de verschillende initiatiefnemers, waarbij o.a. de lijn werd geschetst waar deze beweging vandaan kwam. Middels een prezi werd verteld hoe de passie voor onderwijs al aanwezig was voordat Eppo Bruins Kamerlid werd. Waarna de verschillende hoogtepunten werden langs gegaan, waaronder het opinieartikel en de lancering van de initiatiefnota. Daarnaast waren er de verschillende symposia die input hebben geleverd aan de definitieve initiatiefnota en momenten van ontmoeting en inspiratie faciliteerden. Hierna kwam kort de initiatiefnemer van Meestert aan het woord die vertelde waar zij voor stonden en waarom het zo belangrijk is dat deze beweging bij de meesters zelf begint. Uiteindelijk werd in de metafoor van een voetbalwedstrijd uitgelegd hoe de komende twee eruit gingen zien. ‘We staan nu op het punt aan de eerste helft te beginnen, maar die gaan we op 0-0 spelen met een aanvallende instelling. Dit betekent dat we lekker kunnen genieten van de verschillende activiteiten, maar wel nadenken over originele ideeën. In de rust nemen we een teamfoto, want dat zijn we bij de aftrap vergeten. In de tweede helft moeten we gaan scoren en dus met concrete ideeën komen die voor het landelijk meesterevent gebruikt kunnen worden. Tenslotte sluiten we af met de derde helft, waarin we lekker na borrelen met elkaar.’

Met deze toelichting konden alle deelnemers zich verspreiden over de verschillende activiteiten. Door het informele karakter en de ruimte die er was om met elkaar in gesprek te gaan kwamen er leuke gesprekken op gang. Tussen het tikken met de hamer en het schudden van de kaarten werden thema’s als; opleiding, veelzijdigheid beroep, imago en doelgroep event besproken. De definitieve ideeën werden niet volledig uitgeschreven, maar konden puntsgewijs op een bierviltje geschreven worden. Kort maar krachtig zoals het mannen betaamt! In de plenaire afsluiting was er ruimte om te vertellen wat er bedacht was. Hieruit kwamen mooie dingen zoals een liftactie met als einddoel het landelijk event. Scholen die tegelijkertijd op een dag overmeestert worden. Lokale acties op scholen die zich uiteindelijk zouden verzamelen op het landelijk event. Ook waren er weer nieuwe mensen die deel wilden uitmaken van de organisatie en werd er een locatie aangeboden voor het volgende symposium. Dit maakte het weer een vruchtbare ontmoeting en de verwachting dat we bezig zijn op weg naar iets moois.

Immanuel Wijland (stagiaire onderwijs en communicatie)

Labels: