Blijven kerk en staat gescheiden?

Topbanner 5 vragen over de verkiezingen aan Reinier Sonneveld
Reinier-Sonneveld-door-Eljee-2015-portret-staand
Door Reinier Sonneveld op 1 februari 2017 12:04

Blijven kerk en staat gescheiden?

De bekende schrijver Reinier Sonneveld reageert op vragen van kiezers. Vandaag: ‘De ChristenUnie combineert geloven en politiek. Kan dat eigenlijk wel? Gaan jullie zo niet in tegen de scheiding van kerk en staat?’

Reinier: "Laat ik het maar recht voor z’n raap zeggen: het zijn vooral onwetenden die wapperen met die formule ‘scheiding van kerk en staat’. Als er even iets religieus in het publieke domein klinkt, halen ze het meteen tevoorschijn. Nee, dat zou niet mogen in een modern land. Alsof we het hebben over scheiding tussen religie en land…

En daar gaat het niet over. De scheiding tussen kerk en staat gaat over twee organisaties die niet moeten samenwerken. Terecht. Juist christenen weten dat maar al te goed: Jezus is terechtgesteld door een onzalige coalitie tussen een religieuze organisatie (het Sanhedrin) en de staat (in de persoon van Pilatus)."

Reinier: "Daarom zijn we vanouds wantrouwig tegen dat soort een-tweetjes. De staat disciplineert van buiten en legt regels op. Religies beïnvloeden onze binnenkant, ons hart. Die twee instanties moeten elkaar kunnen scherpen en corrigeren. Als die gaan samenwerken, beland je in een dictatuur.

De scheiding tussen kerk en staat gaat er dus totaal niet over dat je de Bijbel buiten de politiek moet houden. Iedereen heeft z’n bronnen. Waarom zou iemand wel door Hume geïnspireerd de politiek in mogen, en niet door Paulus? Dat gewapper met ‘scheiding van kerk en staat’ doen alleen mensen vanuit een comfortabele meerderheidspositie, die bezorgd zijn dat ze hun vanzelfsprekende macht verliezen en niet doorhebben dat zij evenmin neutraal zijn – dat niemand neutraal is."