De formatie

gert-jan segers portret
Door Gert-Jan Segers op 17 mei 2017 22:50

De formatie

Maandag kwam het nieuws naar buiten dat de formatiepoging van VVD, CDA, D66 en GroenLinks is gestrand. Vandaag debatteerde de Tweede Kamer over het hoe en waarom, maar ook over het hoe nu verder. Edith Schippers heeft de opdracht gekregen om in kaart te brengen welke mogelijkheden er nu nog zijn voor het formeren van een kabinet.

Daarbij wordt ook naar de ChristenUnie gekeken. Dat betekent: veel aandacht. Van de media, maar zeker ook van ChristenUnie-leden, -stemmers en -vrienden. De betrokkenheid die we voelen is voor mij en de andere Kamerleden van grote waarde. De berichten die we krijgen, de bemoedigingen, het gebed. Het is teveel om allemaal individueel op te reageren. Ik wil hen er mede namens Carola Schouten, Joël Voordewind, Carla Dik-Faber en Eppo Bruins van harte voor danken.

In het debat van vandaag heb ik namens de ChristenUnie aangegeven dat het belangrijk is om eerst te bekijken welke combinaties van partijen er nu allemaal mogelijk zijn om te komen tot een stabiel kabinet dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met Eerste en Tweede Kamer. Op basis van deze verkennende ronde zullen we dan conclusies moeten trekken voor het vervolg.

We weten nu nog niet hoe dat vervolg eruit ziet. Maar hoe dan ook is dit een belangrijke tijd. Een tijd waarin keuzes gemaakt worden die van invloed zijn op hoe ons land eruit ziet. Waarin wijsheid nodig is.

Daar bid ik dan ook om. Voor ons, als ChristenUnie-Kamerleden, maar net zo goed voor al die andere politici die verantwoordelijkheid dragen voor ons land.