Terugblik op een geslaagd partijcongres

20170520-CU-Congres-27
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 20 mei 2017 om 17:04

Terugblik op een geslaagd partijcongres

Vandaag vond in Lunteren het 35e partijcongres van de ChristenUnie plaats. Het stond in het teken van het thema 'Vrij om te geloven'. Dat kreeg onder andere vorm bij de opening van het congres door het gesprek tussen partijvoorzitter Piet Adema en Hassan Mohammedi die als vluchteling naar Nederland kwam.

Joël Voordewind vroeg in een gesprek met Peter Bronsveld, directeur van Jubilee Campaign, aandacht voor de situatie van Ahok. De voormalig gouverneur van Jakarta zit in de gevangenis voor zijn uitspraak dat moslims ook op een niet-moslim mogen stemmen. Daarom heeft de ChristenUnie samen met de Jubilee Campaign een petitie gestart om hem vrij te krijgen.

De bank was deze editie ook weer aanwezig, want over vrijheid om te geloven valt veel te zeggen. Gert-Jan Segers ging daarom in gesprek met de Rooms Katholieke theoloog Erik Borgman en Yoeri Albrecht, directeur van debatcentrum De Balie.

Er zijn twee nieuwe bestuursleden benoemd, namelijk Joanne van der Schee en Hanneke Palm. Zij vervangen Flora Lagerwerf-Vergunst en Jolanda Uringa, die vandaag afscheid namen als lid van het Landelijk Bestuur.

Er waren twee moties aangedragen. De eerste was erop gericht om aandacht te schenken aan diversiteit op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat voorstel werd breed gedragen.

PerspectieF zag haar motie om vast te blijven houden aan duurzaamheid ook aangenomen worden. Zij riep de Tweede Kamerfractie daarom middels de motie op om de komende vier jaar het Terlouwmanifest te omarmen en vast te houden aan de duurzaamheidsambities die daar in staan.

Na een terugblik op de afgelopen verkiezingen sloot Gert-Jan Segers zelf het congres af met een speech waarin hij vooruitkeek naar de komende periode.

Daarna gingen de ruim 400 bezoekers en alle aanwezige pers weer richting huis.

Labels: , ,