Christelijk onderwijs

De ChristenUnie staat voor de vrijheid van onderwijs. We geloven in keuzevrijheid voor ouders, zodat zij bijvoorbeeld een christelijke school voor hun kinderen kunnen kiezen.  En in vrijheid voor docenten om hun hun hart en geloof te laten spreken voor de klas. We moeten de vrijheid van onderwijs niet afschaffen, maar uitbreiden. Door alle scholen bijzonder te maken en ouders meer invloed te geven. Dat is goed voor het onderwijs. En dus voor de toekomst van onze kinderen.

1. Vak onderwijs
    eppobruins2018
    Door Eppo Bruins op 25 januari 2021 om 10:50

Iedere leerling een diploma

Hoera! Je hebt hard gewerkt, je vakken gehaald en je mag je handtekening onder een diploma zetten. Erkenning voor je inzet, klaar voor de toekomst.

Elke leerling krijgt na zijn of haar opleiding een diploma. Behalve als je op het praktijkonderwijs zit. Ik vond dat onterecht en daarom schreven we in het Regeerakkoord van 2017: “Praktijkonderwijs is een afzonderlijke en volwaardige schoolsoort. Dit wordt tot uitdrukking gebracht doordat steeds meer leerlingen na afronding een tastbaar bewijs krijgen van hetgeen ze hebben geleerd.” Iedere dag werken zo’n 30.000 ‘PrO-leerlingen’ op hun eigen manier aan hun eigen toekomst. Zij verdienen een diploma. Zij verdienen erkenning.

Lees meer over "Iedere leerling een diploma"
  2. Basisschool handen omhoog.jpg
    eppobruins2018
    Door Eppo Bruins op 19 november 2020 om 15:32

Verschil en vrijheid

De discussie over de vrijheid van onderwijs is opnieuw flink opgelaaid. En iedereen lijkt er een mening over te hebben. De beweringen die gedaan worden en de beeldvorming kloppen niet altijd. En we zien met eigen ogen dat artikel 23 van de Grondwet, dat de positie van openbare en bijzondere scholen regelt, bij een groot deel van het parlement niet in veilige handen is.

Lees meer over "Verschil en vrijheid"