Eerste Kamerleden

1. Mirjam Bikker 2018 - Foto: Anne Paul Roukema
    Door Mirjam Bikker op 4 december 2018 17:42

Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over sneller sluiten drugspanden

"Voorzitter, 'Nederlandse criminelen spelen een belangrijke rol bij de productie van amfetamine (samen met criminelen uit enkele andere landen, met name Polen) en zijn bij de vervaardiging van xtc de grootste producent in Europa. Waarschijnlijk is Nederland ook de grootste producent ter wereld, maar ‘harde’ mondiale data ontbreken.' Schokkende bevindingen uit het rapport 'Waar een klein land groot in kan zijn' dat de Nederlandse Politieacademie begin september presenteerde. Als er iets is waar deze minister gedurende het eerste jaar van zijn ministerschap indringend mee is geconfronteerd, dan is het wel de omvang van de drugscriminaliteit en de effecten die dat alles heeft op de samenleving. Drugslaboratoria in woonwijken, dumpingen van afval, we zien wekelijks, soms zelfs dagelijks dat het de spuigaten uitloopt en dat gewone inwoners van ons land op deze manier worden blootgesteld aan gevaarlijke situaties. Daar komt bij dat  Nederlandse criminelen volgens het rapport een bijdrage van minimaal 18 miljard leveren aan de illegale wereldeconomie als het gaat om de productie van synthetische drugs. Mijn fractie spreekt haar waardering uit voor de strijdlust die de minister laat zien om deze criminele organisaties uit te bannen en de drugs met hen. Wij steunen de minister van harte in zijn gevecht." Zo begon ik mijn bijdrage vanmiddag aan het debat over het sneller sluiten van drugspanden. Hieronder kunt u het vervolg van mijn bijdrage aan dit debat nalezen.

2. Mirjam Bikker - liggende foto
    Door Mirjam Bikker op 9 juli 2018 22:40

Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over samenvoeging gemeenten

Voorzitter!

De kranten berichtten van grote vreugde die uitbrak in de late zomer van 1971. Een morrende Eerste Kamer ging akkoord met de splitsing van de gemeente Ermelo. De gemeente Nunspeet ontstond. Het is een tamelijk uniek geval gebleven. De trend is telkens opnieuw opschaling. Minder gemeenten, meer inwoners, minder raadsleden. Het regeerakkoord noemt voor de herindelingen in deze tijd een solide argument. Voor steeds meer gemeentelijke taken zoeken gemeenten samenwerking in een gemeenschappelijke regeling en dat knelt voor een goede democratische controle.

Labels:

3. Mirjam - portret
    Door Mirjam Bikker op 9 juli 2018 21:20

Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over verlaging wettelijk collegegeld

Voorzitter!

Het bevorderen en bewaken van de toegankelijkheid van het onderwijs is een van de kerntaken van de overheid in relatie tot het hoger onderwijs. En met het voorliggend wetsvoorstel om het wettelijk collegegeld van het eerste jaar van het hoger onderwijs en van de eerste twee jaar van (academische) PABO’s en lerarenopleidingen te verlagen levert de minister wat de ChristenUniefractie betreft een bijdrage aan deze kerntaak.

4. Mirjam - portret
    Door Mirjam Bikker op 3 juli 2018 12:32

"Zonder kritische kiezer geen gezonde democratie"

Vandaag debatteert de Eerste Kamer over de Wet intrekking raadgevend referendum. Zojuist heb ik mijn bijdrage aan het debat over dit mooie en gevoelige onderwerp geleverd. Deze kunt u hier nalezen. Het debat duurt nog tot laat in de avond en is voor de liefhebbers hier te volgen: https://www.eerstekamer.nl/live_plenaire_zaal.

5. Mirjam Bikker - liggende foto
    Door Mirjam Bikker op 12 juni 2018 15:44

Afwegingen bij gedeeltelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding

"Ongemak en onbehagen zullen veel Nederlanders voelen op het moment dat iemand zijn gelaat nagenoeg volledig bedekt. De mogelijkheid tot ontmoeting, tot verbinding wordt beperkt. De Joodse filosoof Levinas heeft zelfs zijn ethiek gefundeerd op het gelaat van de ander. ‘In het aangezicht van de ander, wordt een beroep op mij gedaan tot barmhartigheid en mededogen’ zegt hij. Het samenleven staat onder druk als wij elkaar niet meer kunnen ontmoeten, niet meer kunnen aankijken", zo begon ik mijn bijdrage vanmiddag aan het debat over de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding. Onderstaand kunt u het vervolg van mijn bijdrage nalezen.

6. Mirjam - portret
    Door Mirjam Bikker op 22 mei 2018 16:29

De rechtsstaat heeft onderhoud én waardering nodig

De rechtsstaat heeft onderhoud én waardering nodig. Juist in deze tijd is er geen reden om zelfgenoegzaam in de bankjes te gaan zitten of de ontwikkelingen van de rechtsstaat alleen te duiden in gebeurtenissen uit het verleden. De grondbeginselen van onze rechtsstaat hebben goede papieren. Ze zijn diep geworteld en soms zwaar bevochten geweest. We worden geconfronteerd met gewelddadige dreigingen, achterstallig onderhoud en een kloof in de samenleving. Daarom heb ik vandaag een bijdrage geleverd aan het belangrijke debat over de staat van de rechtsstaat.

7. EU vlaggen.jpg
    Door Mirjam Bikker op 7 april 2018 16:35

Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over deelname Nederland aan Europees Openbaar Ministerie

Dinsdag 3 april debatteerde de Eerste Kamer over de deelname van Nederland aan het Europees Openbaar Ministerie. Hier kunt u mijn bijdrage aan dit debat nalezen.

Labels: