Dossier - Embryoselectie

Wiegman: voorkomen en genezen van ziekten moet voorop staan

vrijdag 23 september 2011 15:07 Het stelt ChristenUnie-Kamerlid Esmé Wiegman somber dat minister Schippers dit jaar nog het verbod op exclusietest bij de ziekte van Huntington schrapt. Door een exclusie-PGD kan worden voorkomen dat mogelijke dragers van de ziekte van Huntington deze ziekte doorgeven aan hun kinderen, zonder dat zij zelf weten of zij drager zijn. Esmé Wiegman: ,, Het is niet verstandig de weg in te slaan van exclusie wanneer er geen behandelingen of methoden zijn om een ziekte te stoppen. De ChristenUnie wil zich richten op het voorkomen en genezen van ziekten in plaats van op het voorkomen van mensen met erfelijke aandoeningen door op steeds grotere schaal embryo's weg te selecteren of ongeboren kinderen te aborteren.” lees verder

Wiegman: sociale problemen niet medisch oplossen

embryo-selectie_610x192woensdag 06 april 2011 17:33 De ChristenUnie vindt het onverstandig dat, ondanks een negatief oordeel van het CCMO (Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek) over het protocol van AMC, het invriezen van eicellen voortaan ook op niet-medische grond is toegestaan. Tweede Kamerlid Esmé Wiegman: ,,Is alles wat medisch mogelijk is ook wenselijk? Volgens de minister blijkbaar wel.” lees verder

Geen eicellen op 'sociale' gronden invriezen

embryo-selectiewoensdag 15 juli 2009 17:01 De ChristenUnie is niet gelukkig met de plannen van het AMC om eicellen van vrouwen -naast medische- nu ook op ‘sociale’ gronden in te vriezen. De partij heeft grote ethische bezwaren bij de plannen en ziet deze, evenals het Rathenau-onderzoeksinstituut, als het indirect oprekken van het (tijdelijke) verbod op embryo-onderzoek. Kamerlid Esmé Wiegman: ,,Dat is een richting die wij niet op willen." lees verder

'Kerken, toon barmhartigheid in onze samenleving'

2008_Wiegman_610_RubenTimman_2dinsdag 10 maart 2009 17:12 ,,Kerken, spreek profetisch en toon barmhartigheid in onze samenleving, die schreeuwt om antwoorden, aandacht en goede zorg!" Die oproep deed Esmé Wiegman op de bezinningsdag van de Christelijk Gereformeerde Kerk. ,,Hoewel ik goede herinneringen aan de bijdrage heb die de kerken leverden in de discussie over abortus en euthanasie, vond ik het stil vorig jaar, in de discussies over embryoselectie." lees verder

ChristenUnie jaagt debat over beschermwaardigheid van het leven aan

Babyhandjewoensdag 16 juli 2008 11:07 Door ingrijpen van de ChristenUnie is er een breed maatschappelijk debat gevoerd over de beschermwaardigheid van het embryo. Het ethisch ideaal is niet bereikt, maar normstellend zijn er stappen in de goede richting gezet. Tweede Kamerlid Esmé Wiegman (ChristenUnie) en PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk reageren hiermee op de stelling van CDA'er Caroline Tax dat de ChristenUnie het debat over beschermwaardigheid van het leven uit de weg is gegaan. lees verder

Overig nieuws