Joël Voordewind

1. Bootvluchtelingen
    Door Joël Voordewind op 4 december 2018 20:25

Mijn bijdrage aan het debat over het Marrakesh Immigratiepact

In mei 2015 stond ik op het Italiaanse eiland Lampedusa en zag hoe er honderden migranten aankwamen die week. In oktober 2015 stond ik op de grens tussen Macedonie en Griekenland en zag hoe daar inmiddels 7.000 mensen totaal ongecontroleerd de grens overstaken op 1 dag. Op Lesbos zagen we in maart 2016 als commissie Migratie hoe vluchtelingen werden opgepikt uit zee door onze eigen mariniers. En enkele weken geleden bezochten we als commissie de detentiekampen in Libie en zagen de onmenselijke en schrijnende leefomstandigheden van de migranten.

2. Zetels Tweede Kamer (1).jpg
    Door Joël Voordewind op 27 november 2018 15:14

Doen wat we kunnen

In Nederland gewortelde kinderen zouden hier moeten kunnen blijven. Punt. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe helder ons standpunt over het kinderpardon, de discretionaire bevoegdheid en barmhartig asielbeleid is.

De politieke situatie is alleen een heel stuk ingewikkelder. In deze blog wil ik iets laten zien van hoe we als ChristenUnie in die situatie doen wat we kunnen, hoe we stappen zullen zetten als we ze kunnen zetten, maar hoe lastig dat soms ook is als onze idealen niet binnen handbereik zijn.

3. JSF
    Door Joël Voordewind op 22 november 2018 16:05

Onderhoud JSF’s moet niet afhankelijk worden van Turkije

Ik vind dat Nederland voor het motoronderhoud van de Nederlandse F35’s niet afhankelijk moet worden van Turkije. Daarom diende ik gister tijdens de behandeling van de Defensie-begroting hiervoor een motie in, die door een Kamermeerderheid gesteund wordt.

4. voordewind-banner-5-944x390
    CU logo onder elkaar blauw
    Door Webredactie op 7 november 2018 22:00

Reactie Joël Voordewind op vrijlating Asia Bibi

ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind: “Dat Asia Bibi nu toch vrijgelaten is, is onvoorstelbaar goed nieuws. Er is de laatste dagen, maanden, jaren voortdurend voor haar gebeden, vandaag mogen we danken. Nu is het belangrijkste dat Asia Bibi een veilig heenkomen vindt. Waar Nederland iets voor haar kan betekenen, moeten we dat dan ook doen. Daarna is het zaak om de druk op Pakistan nog verder op te voeren om de voor christenen levensbedreigende blasfemiewetten af te schaffen. De slepende zaak van Asia Bibi maakt overduidelijk wat de kwetsbare positie van christenen en andere minderheden in grote delen van de wereld nog steeds is.”

5. WhatsApp Image 2018-10-30 at 09.13.35.jpeg
    CU logo onder elkaar blauw
    Door Webredactie op 30 oktober 2018 15:23

Joël Voordewind in Libië (foto's)

Vorige week was ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind samen met enkele andere Kamerleden op werkbezoek in Libië en Tunesië. Vooraf hadden ze al niet al te veel hoop. en na afloop van hun bezoek moesten de Kamerleden inderdaad concluderen dat eeen 'Turkije-deal' met Tunesië en Libië er niet in zit.

Video: Reis naar Egypte