Joël Voordewind

Voorstelvideo Joël Voordewind

1. Joël Voordewind 2018 - Foto: Anne Paul Roukema
    Door Joël Voordewind op 30 januari 2019 13:55

Mijn bijdrage aan het debat over het kinderpardon

Het was een bijzondere dag gisteren. Iets waar de ChristenUnie zich jaren voor had ingezet, wat we voor twee weken geleden nog niet voor mogelijk hadden gehouden, gebeurde, na een week onderhandelen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

2. Asia-Bibi-Release.jpg
    Door Joël Voordewind op 29 januari 2019 12:20

Dankbaar voor de definitieve vrijspraak van Asia Bibi

Ik ben zeer blij en dankbaar voor de definitieve vrijspraak van Asia Bibi. Na zo’n tien jaar gevangenschap heeft ze eindelijk haar vrijheid terug.

3. Asia-Bibi-Release.jpg
    Door Joël Voordewind op 13 december 2018 13:06

Laat Asia Bibi naar Nederland komen!

Op de laatste dag van oktober, nota bene op Hervormingsdag, kregen we het hoopgevende nieuws over de vrijspraak van Asia Bibi. Eindelijk gerechtigheid! Maar helaas was Asia Bibi daarmee nog niet veilig.

4. Bootvluchtelingen
    Door Joël Voordewind op 4 december 2018 20:25

Mijn bijdrage aan het debat over het Marrakesh Immigratiepact

In mei 2015 stond ik op het Italiaanse eiland Lampedusa en zag hoe er honderden migranten aankwamen die week. In oktober 2015 stond ik op de grens tussen Macedonie en Griekenland en zag hoe daar inmiddels 7.000 mensen totaal ongecontroleerd de grens overstaken op 1 dag. Op Lesbos zagen we in maart 2016 als commissie Migratie hoe vluchtelingen werden opgepikt uit zee door onze eigen mariniers. En enkele weken geleden bezochten we als commissie de detentiekampen in Libie en zagen de onmenselijke en schrijnende leefomstandigheden van de migranten.

5. Zetels Tweede Kamer (1).jpg
    Door Joël Voordewind op 27 november 2018 15:14

Doen wat we kunnen

In Nederland gewortelde kinderen zouden hier moeten kunnen blijven. Punt. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe helder ons standpunt over het kinderpardon, de discretionaire bevoegdheid en barmhartig asielbeleid is.

De politieke situatie is alleen een heel stuk ingewikkelder. In deze blog wil ik iets laten zien van hoe we als ChristenUnie in die situatie doen wat we kunnen, hoe we stappen zullen zetten als we ze kunnen zetten, maar hoe lastig dat soms ook is als onze idealen niet binnen handbereik zijn.

Video: Reis naar Egypte