Voorstel ChristenUnie krijgt steun: Tweede Kamer wil af van ggz-wachtlijsten

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemadonderdag 22 september 2016 20:18

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een motie van de ChristenUnie om de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg weg te werken én ervoor te zorgen dat 24-uurs ambulante zorg in alle wijken beschikbaar is. De ChristenUnie-motie volgt op een noodoproep van het Leger des Heils over de opvang van verwarde personen. Sinds 2016 neemt het aantal mensen op straat ineens snel toe.

Volgens het Leger des Heils zijn er niet genoeg plekken om deze mensen, vaak met verslavings-, psychische of schuldenproblematiek, op te vangen. De ChristenUnie-motie roept het kabinet op om snel actie te ondernemen voor deze kwetsbare groep mensen. Er moet 24-uurs ambulante zorg in alle wijken beschikbaar komen en een plan om de ggz-wachtlijsten weg te werken.

Gert-Jan Segers: “Zorginstellingen kunnen de groei van deze groep mensen niet aan. Het kabinet biedt in de Miljoenennota onvoldoende perspectief. We vinden dat we naar deze mensen moeten omzien en hen uitzicht geven op en een steeds stabielere toekomst. Iedereen telt mee.”

De motie van ChristenUnie-fractievoorzitter werd mede ingediend door een Kamermeerderheid VVD, PvdA, D66, CDA, SP, GroenLinks en SGP.

Gert-Jan Segers

Reacties op 'Voorstel ChristenUnie krijgt steun: Tweede Kamer wil af van ggz-wachtlijsten'

Nieuwsarchief > 2016 > september