Europa moet geen Trojaans paard binnenhalen

dinsdag 09 februari 2010 15:22

Voorzitter, Griekenland gaf pas onlangs inzicht in de daadwerkelijke omvang van de schulden. Die omvang blijkt groter dan tot nu toe werd beweerd: het begrotingstekort gaat hard richting de 13%. Ook Spanje, Portugal en Italië scoren helaas hoog qua begrotingstekort.

Europa moet geen Trojaans paard binnenhalen. Dat zou het wél doen wanneer aan deze landen steun wordt verleend. Dat moet niet gebeuren want dan zouden we slecht beleid met een bonus belonen. Het Stabiliteits- en Groeipact geeft duidelijk aan hoe in geval van crisis moet worden opgetreden. En het Pact geeft vooral aan hoe te handelen vòòrdat een crisis uitbreekt. Namelijk door op tijd te zorgen voor een strak begrotings- en uitgavenbeleid. Nederland is daar al een jaar geleden mee begonnen. De Zuid-Europese lidstaten hebben geen, of in elk geval te laat, beleidsverandering ingezet.

De Zuid-Europese lidstaten zijn nu - beter laat dan nooit  - begonnen orde op zaken te stellen. Ik kijk met veel belangstelling uit naar de effecten van die maatregelen. Mochten ondertussen de beurskoersen en de Euro wat zakken dan is dat noch voor beleggers noch voor exporterende bedrijven een ramp, integendeel.

Bijdrage aan het debat over de financiële crisis in Zuid-Europa  en het effect daarvan op de Euro.

Peter van Dalen, Europarlementariër voor de ChristenUnie

Dinsdag 9 februari 2010