Morgen begint vandaag

maandag 10 mei 2010 08:14

Inmiddels zijn we als college alweer een maand aan de gang. Hoewel de collegeonderhandelingen vlot verlopen zijn, is het toch wel prettig dat ze afgerond zijn, het nieuwe college is gekozen, en we weer aan het werk kunnen.
Het zijn wel drukke tijden; afscheidsrecepties bijwonen van colleges uit buurgemeenten, een afscheid van diverse collega’s binnen de Drechtsteden en last but not least het afscheid van Remco van de Ven. Na zestien jaar wethouderschap blijkt het toch moeilijk om afscheid te nemen, alles los te laten en het aan een opvolger over te laten. Niets menselijks is ook een wethouder vreemd….

Ik heb er alle vertrouwen in dat we als college met Ad de Waard als nieuwe collega in staat zullen zijn de komende vier jaar mooie dingen te doen. Alhoewel we financieel lastige tijden tegemoet gaan. De aanbevelingen van de commissie Kalden, één van de twintig Haagse werkgroepen, lijken door de politiek omarmd te worden. Als ze echt in beleid omgezet worden dan heeft dat grote gevolgen en zal de gemeente Sliedrecht over enkele jaren zo’n vier miljoen moeten bezuinigen.

Bezuinigingen vereisen creativiteit én flexibiliteit. Loskomen van stokpaardjes en fundamentele keuzes durven maken. Dat vraagt ook politici met lef! Zo’n taakstelling leidt niet tot lastige keuzes - we zullen de gevolgen hiervan als gemeenschap merken.

Het college heeft de eerste stap gezet voor de uitwerking van de begroting 2011 waarbij de taakstelling beperkt blijft tot een slordige 700.000 euro. Uiteraard wordt de raad hier intensief bij betrokken. De echte, lastige keuzes zullen echter in de loop van volgend jaar gemaakt moeten worden. Omdat morgen vandaag al begint denken we daar nu al over na. We houden u op de hoogte!

Sliedrecht

Reacties op 'Morgen begint vandaag'