Onbegrijpelijk

vrijdag 21 mei 2010 10:44

Duurzaamheid mag, maar als het geld kost dan kiezen CDA en VVD in Kollumerland toch maar voor het minder duurzame alternatief. Onbegrijpelijk voor een partij die rentmeesterschap in het vaandel heeft staan. Gisteravond besloten beide partijen om, tegen de zin van het eigen college, het gebruik van glysofaat (hoofdbestanddeel van Round-Up) toch maar beetje te gedogen. Burgers mogen het middel vanwege milieuschade al niet meer gebruiken op verharde ondergrond, maar de meerderheid van de Kollumerlandse politiek stelt zich kennelijk boven de wet en staat het middel voor eigen gebruik nog wel toe.

Voor de ChristenUnie is de keuze voor een duurzaam beheer van onze openbare ruimte in eerste instantie een principiële zaak. De keuze voor duurzaamheid kent zeker een financiële component - zoals bijna alles - maar zodra die leidend wordt in de keuzes, zijn we volgens de ChristenUnie op een verkeerd spoor. Een keus voor duurzaam beheer is gestoeld op waarden. Hoe ga je om met de schepping en ga je om met de opdracht op de aarde te bewerken, hoe bewaar je de wereld voor kinderen en kleinkinderen? Respect en eerbied voor de Schepper van onze wereld staat daarbij bovenaan.

Dat er in de toekomst keuzes moeten worden gemaakt is zonneklaar. We zullen samen als burgers, ondernemers en politiek de schouders eronder moeten zetten om door een moeilijke tijd heen te komen. Er is minder geld, dus de uitgaven moeten naar beneden. Veel vaker zullen burgers hun creativiteit moeten gebruiken om voorzieningen in stand te houden. Wel blijft de gemeente ondersteunen en faciliteren waar nodig is, maar het zal zuiniger moeten dan voorheen. We verwachten binnenkort voorstellen hierover.

Maar om nu al op voorhand van de discussie over bezuinigingen duurzaamheid lager te prioriteren, gaat de ChristenUnie veel te ver. We zijn ook benieuwd of de nu ingeslagen weg zoveel goedkoper zal zijn. Want machines om zeer spaarzaam het gif te doseren staan nog niet in de opslagschuur van de gemeente Kollumerland. En dan hebben we het nog niet over de certificering die medewerkers nu moeten krijgen en het kaartmateriaal dat ontwikkeld moet worden om het gebruik van het gif nauwgezet te kunnen monitoren. Allemaal wettelijke verplichtingen die aan het gebruik vastzitten. En mocht de gemeente Kollumerland in gebreke blijven daarop dan staan de medewerkers van de AID klaar met het bonnenboekje voor boetes die variëren van 2.000 tot 20.000 euro. We blijven het kritisch volgen!

Kollumerland

Reacties op 'Onbegrijpelijk'