De koopavond in de Hoofdstraat in Noordwijk ligt "op zijn gat"

zaterdag 22 mei 2010 13:04

10 dagen na de Hemelvaart is het Pinksteren. Als we de geschriften goed volgen werden de volgelingen van Jezus, dronkaards genoemd, daar zij opeens vele talen spraken en het Evangelie verkondigen. Zo ook in de tegenwoordige tijd wordt er vreemd aangekeken tegen vele Christenen, die uitbundig bezig zijn met hun geloof. Ook vele Reformatorische Christenen kijken daar onwennig tegen aan. In Openbaring 21:16 staat geschreven: “In het huis van mijn Vader zijn vele woningen”. Het is natuurlijk voor verschillende manieren uitlegbaar. Waaronder, dat in de Hemel plaats genoeg is voor alle gelovigen. Maar, zie je het huis, als de Algemene Kerk, dan zijn die vele woningen met alle verschillen daarbinnen, met al haar kerken. Ook in Noordwijk en daarbuiten, moeten Christenen en niet Christenen anderen, die hun geloof iets anders beleven, accepteren zoals ze zijn. Door elkaar aan te vallen op verschillen, punten, komma’s en het bestrijden van elkaar maken we elkaar belachelijk en kapot. Dit heb ik reeds enige malen moeten ervaren. Zeker als je een gemeenschap verlaat, wanneer je met de nek wordt aangekeken door een voorganger en je klachten daarover niet geloofwaardig overkomen bij anderen. Ik hoop en bid voor eenheid. Ook in het geloof.

Enige dagen geleden stond er in de media beschreven dat de Koopavond in de Hoofdstraat op zijn “Gat ligt”! Wel al vele jaren klagen vele Noordwijkse vrouwen over de kwaliteit van de Hoofdstraat en de ongezelligheid tijdens de koopavond. Natuurlijk is het zover gekomen met de Hoofdstraat daar de winkeliers, vaak door de verhuurders, verplicht waren om hun deuren op Zondag te openen. Gaat het om het grote geld, het alleen maar verkopen van producten van de toerist. Of gaat het ook om producten, waar de gemiddelde Noordwijker van afhankelijk is. De gedane moeite van de lokale bestuurders en een groot aantal Noordwijkse ondernemers hebben het zover gebracht, dat de gemiddelde Noordwijker is uitgeweken naar winkelcentra, waaronder Katwijk aan Zee en Lisse. Zelfs Noordwijkerhout kent een beter winkelbestand dan in Noordwijk.

Wanneer gaat men eens in Noordwijk inzien, dat opnieuw het wiel uitvinden, niet altijd werkt

Fijne Pinksterdagen toegewenst

Jaap van Duin