Een zilveren speld voor Evert en Hendrie

woensdag 26 mei 2010 21:13

Een drukke week met diverse nieuwe belevenissen. Er is een lokale unievergadering. Voor het eerst naar de RNV in Nunspeet. En de eerste vergadering van de commissie Samenleving.

Een lokale unievergadering is altijd een belangrijke bijeenkomst. De ledenvergadering is het hoogste orgaan waarvoor je werkt. Dit zijn de mensen die je de mogelijkheid geven om als raadslid te werken en aan hen leg je dus ook verantwoording af van wat je doet. En dat is niet alleen een goede zaak, dat is ook hartverwarmend. Altijd weer merk je dat er leden zijn die betrokken zijn en meeleven in een spannende tijd. Er waren al tijdens de coalitie- onderhandelingen veel reacties binnengekomen, bij bestuur en fractie. Er was nu dan ook volle aandacht voor de uitleg die Ard gaf over het hele formatieproces. Het was een helder en duidelijk verhaal. Allereerst liet hij zien hoe het chronologisch allemaal gelopen was, en vervolgens kwam ook goed uit de verf dat er een brede steun was gebleken voor juist deze coalitie. Het was ook de leden wel duidelijk dat de ChristenUnie-onderhandelaars niet over één nacht ijs waren gegaan. En dat geruchten in het dorp, zoals het heel vaak met geruchten gaat, niet de hele waarheid bevatten. Of zelfs helemaal geen waarheid bevatten. Moeten we als ChristenUnie daar dan tegen ingaan? De fractie wil eigenlijk gewoon aan het werk en op die manier laten zien dat roddels niet kloppen. Dat vond iedereen inderdaad een betere optie dan bijvoorbeeld een ingezonden brief in de krant schrijven. En als mensen uitleg willen, dan geven we die aan iedereen die er om vraagt.

Hendrie van Beek en Evert de Graaf waren ook onder de aanwezigen. Dat is eigenlijk niets bijzonders want ze zijn eigenlijk altijd op een lokale unievergadering aanwezig. Maar dit keer werd er officiëel afscheid van hen genomen als wethouder (Evert) en als raadslid (Hendrie). Het was een bijzonder afscheid, want beiden kregen ze van de landelijke voorzitter Peter Blokhuis een ChristenUnie-speld, en die krijgt niet iedereen en zeker niet zomaar.
Hendrie en Evert gefeliciteerd met de oorkonde, jullie hebben dat wel verdiend wegens jullie trouwe en lange staat van dienst.

De dinsdagavond gebruik ik voor het beantwoorden van e-mails en het bestuderen van de documenten voor de RNV-vergadering. RNV staat voor: Regio Noord-West Veluwe, en het is een samenwerkingsorgaan waarheen ik als raadslid afgevaardigd ben. Een belangrijk document is het dossier van de Inclusief Groep, het bedrijf dat voorheen de sociale werkplaats was. Hier wordt werk geboden aan een groep mensen die niet zo goed in het normale arbeidsproces passen, maar die wel uitstekend werk kunnen leveren onder goede omstandigheden.  Aangezien het om een niet zo grote groep mensen gaat in Putten, wordt er samengewerkt in de regio. Die regionale werkplaats is verzelfstandigd tot een bedrijf, dat het op zich goed doet, maar dat natuurlijk ook last heeft van de economische recessie. De RNV ziet toe op dit bedrijf. Het is weliswaar een bedrijf, maar het gaat om een kwetsbare groep mensen, dus meeleven en toezien is een belangrijk onderdeel van de RNV-taak.

De RNV heeft veel ambitie voor de samenwerking van de gemeenten in de regio, en een belangrijk onderdeel van de samenwerking is de centrale inkoop. Wat ook belangrijk is voor de RNV en de aangesloten gemeenten is dat de provincie de RNV hoe langer hoe meer gebruikt als aanspreekpunt. Je merkt hoe goed het is de samenwerking uit te breiden, zonder daarbij de zelfstandigheid van de afzonderlijke gemeentes aan te tasten. Juist door goed samen te werken kun je heel lang zelfstandig blijven. Ik hoop dat we nog vaak een goede en zinvolle discussie in de raad hebben over de samenwerking binnen de regio.

En dan de vergadering van de commissie Samenleving. Dat was een informatieve avond, zeg maar gerust: er werd college gegeven door de afdeling Samenleving. De heer Van den Brink gaf informatie over onderwerpen die we van te voren konden opgeven. Hoewel ik al acht jaar meedraai in deze commissie en nu zelfs commissievoorzitter ben, heb ik de informatie-avond meegemaakt. Je hoort namelijk altijd wel iets nieuws, en niet alleen dat, je snapt ook beter de grote lijn. Om het wat makkelijker te zeggen: het is nuttig, juist omdat je niet verdrinkt in alle nieuwe informatie die je als nieuw raadslid krijgt. Veel termen komen nu bekend voor en  je snapt de uitzondering op de regel beter. Kreten als ‘categoriale bijstand’, ‘armoedeval’, ‘participatie-raden’ en ‘alfahulp’ zeggen mij nu veel meer dan toen ik startte als commissielid. Het is belangrijk dat de ambtenaren ons als “leken” zo goed kunnen voorlichten.

Op vrijdagavond doe ik mee aan een sponsoractie voor Help Tabitha: we moeten een uur lang spinnen. Ik weet nu eindelijk het verschil tussen Spinning en RPM. Het laatste is zeg maar fietsen met tijd-interval en met verschillende belastingen. Ik heb veel RPM gedaan, maar vind op de weg fietsen leuker en spannender. Maar een avondje RPM voor een goed doel is bijzonder leuk en helemaal als je een goede conditie hebt.

Volgende week is het mijn eerste vergadering van Middelen. Ik ben benieuwd. Ik zal me in elk geval goed moeten voorbereiden!

Gemeenteraad
Putten

Reacties op 'Een zilveren speld voor Evert en Hendrie'

ralph lauren paint
Geplaatst op: 07-10-2014 07:47 Quote
Bride Sterling Silver CZ Marriage ceremony Ring Established Only Sterling Silver Antique WeddingAnniversary Cubic Zirconia Band JS Cubic Zirconia Sterling Silver Engagement Ring CZ Wedding ceremony … Sterling silver cubic zirconia cz wedding ceremony engagement ring established Marriage ceremony engagement retailer uncover an ideal ring from the amazon marriage ceremony engagement retail outlet. select from a broad assortment of wedding ceremony bands engagement rings bridal. Cubic zirconia jewellery sterling silver jewellery jewellery sets Emitations sells sterling silver jewellery cz jewellery imitation jewellery sets necklaces earrings bracelets. sterling silver jewellery sets cubic zirconia jewellery. Cubic zirconia cz rings sterling silver jewellery practically diamonds Purchase wonderful cost effective cubic zirconia and sterling silver jewellery. the most important variety of cubic zirconia rings and engagement rings at minimal price cut charges. Style jewellery sterling silver rings cubic zirconia rings Palmbeach jewellery around 70% off on trend jewellery sterling silver jewellery cubic zirconia rings earrings cz engagement rings wedding ceremony ring sets jewellery that. Cushion cubic zirconia sterling silver 2pc halo bridal ring established Cushion cubic zirconia sterling silver 2pc halo bridal ring established. ralph lauren polo shirts for girls forty six ct nickel totally free engagement wedding ceremony ring established jewellery amazon ralph lauren wallpaper . Sterling silver jewellery silver jewellery cubic zirconia cz jewellery Our big assortment of sterling silver jewellery consists of sterling silver necklaces rings bracelets pendants. almost all of our sterling silver jewellery is designer and. Sterling silver jewellery cubic zirconia jewellery motivated silver Encouraged silver has the ideal assortment of sterling silver jewellery cubic zirconia jewellery ralph lauren girls dresses . designer superstar jewellery as viewed in publications. Sterling silver cubic zirconia bridal established walmart Obtain the sterling silver cubic zirconia bridal established for significantly less at walmart. Icz stonez sterling silver cubic zirconia bridal ring established Categorical your everlasting adore with this particular lovely cubic zirconia marriage ceremony ring established. use the rings collectively or each individually. the bridal ring established involves two. Friday Sterling Silver Cubic Zirconia CZ Marriage ceremony Engagement Ring Established Bridal Marriage ceremony Freshwater Pearl Cubic Zirconia Sterling Silver Established
chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 15-01-2015 05:16 Quote
Grote reiziger, de Replica Horloges Bentley GMT biedt de wereld aan je pols dankzij haar systeem van meerdere Replica Watches tijdzones display. Bovendien, is het horloge uitgerust met een tweede uurwijzer onafhankelijke onderscheidt Replica Rolex zich door zijn rode kleur en de tip in een holle driehoek, en uitvoeren van een tour van wijzerplaat in 24 uur. De Opdringer in de linker kant van de zaak om door te gaan deze naald stappen van een uur tot een tweede tijdzone op de omtrek van de wijzerplaat.
Nieuw bericht

Archief > 2010 > mei