Aan de wandel met Arie Slob

vrijdag 28 mei 2010 20:47

Met de landelijke verkiezingen in aantocht kun je geen krant open slaan, radio en Tv aanzetten of de landelijke lijsttrekkers dringen zich aan je op. De peilingen springen heen en weer en geven een ontluisterend beeld van de trouw van de kiezer. Sommige politieke kopstukken pieken (gelukkig) te vroeg, anderen waarschijnlijk te laat en een enkeling piekt nooit. Ik ben dan benieuwd hoe het komt dat de kiezer zo grillig is. Wat trickert je dan, op welke kreet of belofte reageer je? De verkiezingsbeloftes buitelen over elkaar heen en partijen proberen elkaar te binden of uit te sluiten. Ik zie het gebeuren, maar voor mij is het onbestaanbaar dat je niet wat verder kijkt, dat je niet dieper naar de drijfveren van de politici kijkt. Wat zijn de uiteindelijke waarden en normen die een partij nastreeft en wat wil een partij betekenen voor de samenleving. Natuurlijk mag je bij dit alles kijken naar wat het voor jou en je gezin voor gevolgen heeft. Los van dit alles weet je dat in ons kiesstelsel geen enkele partij een meerderheid in de kamer krijgen, gelukkig maar. Tegelijk weet je dan ook dat bij veel onderwerpen het compromis zal overheersen.

Op 27 mei bezocht Arie Slob het Westerkwartier. De dag werd afgesloten met een politieke wandeling bij Nienoord. Een leuke gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en verder is het voor ons op afstand interessant te horen hoe de bekende koppen uit Den Haag in het echt zijn. Inderdaad, nieuwsgierigheid is ons niet vreemd.

Dan loop je daar die avond door het natuurgebied Nienoord en je ziet hoe de natuur zich in alle facetten manifesteert. Overweldigend veel kleuren groen, een koppel Canadese ganzen met jongen. Even verderop is een herder bezig met zijn schapen. Met behulp van een paar honden laat hij de kudde door de velden lopen. De honden zijn hard aan het werk en verliezen de herder geen moment uit het oog. Dit beeld past bij het werk van een christenpoliticus. Wat een rust dat we een Herder hebben die voor ons zorgt. Blijft wel de vraag: ben ik schaap of herdershond?

Ik hoop dat de Nederlandse kiezer zijn of haar verstand gebruikt en wens de ChristenUnie op 9 juni een mooie uitslag toe.

28 mei 2010 door Peter Holsappel

Marum

Reacties op 'Aan de wandel met Arie Slob'

Arie Noordhof
Geplaatst op: 01-06-2010 23:12 Quote
Mooie blog Peter. Ik ben iedere keer weer onder de indruk van de goede en welgemeende woorden van Arie Slob. Oprecht en christelijk sociaal.

Ik wens je sterkte met de vraag over schaap of herdershond....
Het antwoord hoor ik nog weleens.
Nieuw bericht

Archief > 2010 > mei