Campagne Limburg: dag 1

TK2010_limburg_0015k.JPGvrijdag 28 mei 2010 23:54

Na twee campagnedagen in Brabant ben ik vanmorgen met de trein naar Horst gereisd. Werkbezoek aan biologische akkerbouwer die vlak bij een LOG woont, een tuinbouwbedrijf die zuinig met energie omgaat, bezoek aan een klooster in Steyl en ’s avonds een discussieavond over toekomst voor de landbouw. Ofwel: mijn dag met Jan Jansen.

Jan Jansen is een boer in ruste. Maar met veel kennis en een grote gedrevenheid hoe naar zijn idee de landbouw er uit moet zien. En met oog voor noden in de rest van de wereld. Want daar ligt zijn passie: iets betekenen voor landen waar de landbouw nauwelijks een kans krijgt door de macht van de grote mondiale firma’s in deze wereld. Of door exportsubsidies vanuit Europa. En als chauffeur met een passie om eerst zelf de weg te vinden; pas als het niet lukt gebruiken we de tomtom.

Bij het eerste bedrijf spreken we ondernemer Vollenberg die vooral lof kweekt, maar ook andere groenten verbouwt. Natuurlijk hebben we eerst gekeken naar zijn drive om biologisch te boeren. En dat zijn precies ook de redenen die de ChristenUnie voor haar programma heeft gehanteerd. Zorg voor de grond, zorg voor de producten, zorg voor de consument. En dat alles op een duurzame wijze. Maar de discussie komt natuurlijk ook terecht op het LOG wat in Grubbenvoorst moet komen; een Nieuw Gemengd Bedrijf. 1,6 miljoen kippen en 30.000 varkens. Ja, dan slik je wel even. Zo’n bedrijf komt het dier los te staan van zichzelf en wordt een onderdeel van de productie. Sterker: de ondernemer ziet zijn dieren niet eens meer. Dat wordt mij toch ook te gortig als je hoort hoe dat eruit gaat zien.

Onderweg met Jan gesproken over een uitspraak bij het gesprek van net: "we zijn onszelf aan het vernietigen". Dat stemt tot nadenken, helemaal als Jan daar nog een paar schrijnende voorbeelden van zijn bezoeken aan het buitenland aan toevoegt.

Daarna bij Dings Aardbeien mooie ontwikkelingen gezien hoe de tuinbouw zuinig kan werken met energie en water. Ook hier de discussie hoe je zo zorgvuldig kunt produceren op duurzame wijze en de consument tevreden kan stellen met een gezond en mooi product. Als techneut let ik dan natuurlijk altijd op de techniek en die is hier mooi. Koeling door verneveld water dat hergebruikt kan worden. Nieuwe koelunits om te zorgen dat de aardbeien ook ’s nachts hun rust krijgen. Mooi om te zien.

Nu met Jan in de auto een leuke discussie over het klooster waar we naar toegaan. En het rijke roomse leven. Maar ook juiste de betrokkenheid van de paters uit zo'n klooster die, in tegenstelling tot andere pastors, wel wat van de wereld gezien hebben. En vanuit die bewogenheid in het leven staan.

Daarna zijn we bij pater Jan van As geweest in Steyl. Een boeiend en inspirerend gesprek tussen een protestant en een katholiek. Wat beweegt ons om voor de medemens op te willen komen. Wat beweegt ons om om te zien naar de zwakken. Waarom willen we zo nodig onze ontwikkelingshulp in de benen houden. Voor mij een feest van herkenning, maar zo te merken ook voor de pater.

En dan ’s avonds in Horst een avond over de toekomst van de landbouw. Met ondernemers uit het gebied, met burgers vanuit de actiegroep Behoudt de Parel. En met Pascal Frissen onze man uit Limburg op de lijst. Een discussie over de drang naar het steeds maar goedkoper produceren. Waarbij uitgebreid stilgestaan is bij dat nieuwe gemengde bedrijf zoals dat in Grubbenvorst moet komen. Maar ook een discussie over de prijs van ons voedselmandje en of wij als Europa niet een beetje op onszelf moeten letten. Als de “wereld” de standaard wordt zal het goedkoopst producerende land uiteindelijk alle landbouw hebben. nou ja, dat zou in theorie kunnen. Opmerkingen dat het in Nederland echt niet minder kan met de landbouw omdat wij de wereld moeten voeden staan haaks op de noodzaak dat landen, juist ook in de derde wereld, zelf een goede landbouw krijgen. En dan is er meer dan genoeg oppervlakte in de wereld om goed en veilig voedsel te produceren.

Een mooie maar intensieve dag. Morgen verder. Jan gaat weer naar huis, wel moe na zo'n hele dag mij rondrijden. Maar ik heb er erg van genoten. Bedankt Jan!

ernst

Ernst Cramer