Egypte en nog veel meer

zaterdag 12 februari 2011 11:16

Dit is natuurlijk de week van Egypte. Na achttien dagen van protest is Mubarak eindelijk vertrokken. Het bericht van zijn vertrek kwam vrijdagmiddag nog wat onverwacht, nadat hij donderdag uiteindelijk toch nog aan was gebleven. De euforie in Egypte is groot. Maar de vraag is wel hoe dit nu verder gaat. Hoeveel ruimte gaat het leger bieden aan verdere democratisering? We zullen het zien.

Ik kon zelf deze week weer vol aan de bak na mijn reis naar Ethiopië. Veel uitrusten was er niet bij. De agenda stond overvol. Maandag bijvoorbeeld direct een groot overleg over het luchtvaartbeleid. Zeer opvallend dat staatssecretaris Atsma uitgaat van wel erg hoge groeicijfers voor Schiphol. Dat kon hij ook niet deugdelijk onderbouwen. Die cijfers bepalen wel het zgn uitplaatsingsbeleid naar vliegvelden als Lelystad en Eindhoven. Met alle overlast gevolgen van dien voor omwonenden. De coalitie steunde Atsma echter zonder al te veel kritische vragen. Meest opmerkelijk vond ik de bijdrage van PVV-er Graus. Vliegtuigkerosine rook eigenlijk wel lekker en overvliegende vliegtuigen was goed voor het bioritme. Wat zouden de Henks en Ingrids die in de omgeving van vliegvelden wonen daarvan vinden?

In de rest van de week nog een aantal debatten gehad. Vooral over milieuonderwerpen. Ondermeer een belangrijk debat over fijnstof en duurzaam inkopen. Dat laatste debat leek nog belast te worden met een voornemen van staatssecretaris Atsma om Maleisisch hout toe te laten tot duurzaam inkopen. Daarover hebben we in november ook al strijd gevoerd. Het Maleisische hout voldoet namelijk (nog) niet aan de daarvoor gestelde eisen. Toch wilde Atsma destijds toelating doordrukken. Dat hebben we in november tegen kunnen houden. Hoewel er nog steeds een beroepsprocedure loopt, probeerde hij het deze week opnieuw. Opvallend omdat juist vorige week de Vaste Kamercommissie I en M hem nog schriftelijk had aangegeven vast te willen houden aan de afspraak uit november (beroepsprocedure afwachten en uiterlijk voor de zomer er over spreken).

Met 10 tegen 9 stemmen hebben we in een speciaal daarvoor bij elkaar geroepen procedurevergadering de behandeling kunnen tegenhouden. Close finish. Vraag me oprecht af wat staatssecretaris Atsma en de coalitie op dit punt bezield. Heeft in ieder geval niets met uitgestoken handen te maken en recht doen aan gemaakte afspraken over duurzaam inkoopbeleid. Ik ben bang dat we er nog niet van af zijn.

Deze week ook een debat gehad met minister de Jager over de situatie in de eurozone. Met name de opstelling van Frankrijk en Duitsland vind ik zorgelijk. Er wordt aangestuurd op een politieke unie. Dat gaat de ChristenUnie echt te ver. Samenwerking op monetair terrein is prima. Maar we blijven wel onze eigen zeggenschap houden over bv belastingen, pensioenen en lonen. Het kabinet is niet duidelijk in de afwijzing van deze ontwikkeling. Minister-president Rutte wekt zelfs de indruk dat als Nederland er voordeel van heeft hij wel mee zou willen gaan. Dit onderwerp zal de komende tijd nog wel terugkomen. Eind maart is er in ieder geval een Europese Top waar het voor geagendeerd zal staan. Komt nu aan op duidelijke taal. We gaan geen fuik in zwemmen waar we straks niet meer uit kunnen komen.

Vrijdag de hele dag in Amersfoort geweest. 's Ochtends een gesprek met de ChristenUnie-waterschapsbestuurders. Mooi om te zien hoe betrokken deze bestuurders bezig zijn. 's Middags een rondetafelgesprek gehad over de ontwikkelingen in Europa. Goed omd at samen met de Eurofractie op te kunnen pakken. In dat opzicht zijn de lijntjes binnen de ChristenUnie kort.

Vanaf volgende week zal ik ook volop met de Statencampagne gaan meedoen. Om te beginnen maandag met een spreekbeurt in Emmen. Heb er zin in om onze mensen in de provincie bij te staan op weg naar 2 maart. Prachtig ook om Roel Kuiper, onze lijsttrekker voor de Eerste Kamer, zo actief bezig te zien. Maandag zal hij meedoen aan het televisiedebat tussen lijsttrekkers. Volgens mij is een dergelijk debat een unicum. Alle vertrouwen overigens in Roel. In hem heeft de ChristenUnie een prima lijsttrekker.

Arie Slob

Reacties op 'Egypte en nog veel meer'