Wij vieren de Vrijheid en zijn waakzaam

speldje_opendonderdag 05 mei 2011 09:30

Vrijheid vieren en waakzaam zijn voor de toekomst. Toespraak bij de ontvangst van de lopers op het Fontanusplein op 5 mei 2011, nadat zij de nacht met het bevrijdingsvuur vanuit Wageningen naar Putten zijn gelopen

Songtekst: De Jazzpolitie - "Ze zijn terug"

En dan schrikt ze wakker

Van moeder's laatste zoen

Die ze haar nog geven kan

Op een Pools perron

En dan schudt ze wakker

En hoort dezelfde taal

Die even leek verdwenen

Nu weer in 't journaal

refr.:

Ze zijn terug, en niet terug gefloten

Hetzelfde slag, dezelfde vlag, hetzelfde lied

Ze zijn terug, en niet terug gefloten

Dezelfde steen, en toch nog weer gestoten

Dezelfde steen

En dan schrikt ze wakker

Van de schop in haar gezicht

Van vader's koude handen

In 't hok waarin ze ligt

Nog heel vaak schrikt ze wakker

En wordt uitgemaakt voor zwijn

Soms worden dromen waar

Te waar om mooi te zijn

refr.(2x)...

Vrijheid, Je beseft pas wat het is als je het een tijd niet hebt gehad. Een citaat van een Puttens kind van 10 jaar dat zijn vader verloor bij de Razzia in ons dorp in 1944. Voor velen van ons lijkt vrijheid vanzelfsprekend, het is er gewoon, net als water uit de kraan.

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Vrijheid is meer dan een tijdlang geen oorlog. In Nederland staat vrijheid al heel erg lang in onze wetten als een recht. In de Unie van Utrecht uit 1579, het begin van de staat der Nederlanden werd het recht om in eigen huis te denken wat je wilt veiliggesteld. In die tijd woedde in Nederland de 80-jarige oorlog. Waarbij het protestantse geloof werd onderdrukt door de Spanjaarden.

Het in eigen huis denken wat je wilt was in die tijd niet zo vanzelfsprekend zoals dat het vandaag de dag lijkt.

Door alle eeuwen heen zijn er perioden waarbij de vrijheid van mensen in het gevaar komt, vrijheid om te zijn wie je bent, vrijheid om te denken, om te geloven, vrijheid van slavernij, vandaag demonstreren mensen in het Middenoosten voor meer vrijheid.

Daarom is het zo verschrikkelijk belangrijk om alert te zijn, wanneer vrijheid in gevaar komt, te leren van de geschiedenis.

In het boek In Europa, schrijft Geert Mak een hoofdstuk over de vraag wat men in Europa tijdens de oorlog wist van de Jodenvervolging, de concentratiekampen. Hij citeert een Duitse burger van na de oorlog, die zegt: Ik weet zeker dat ik niets meer wilde weten.

Het niet meer willen leren van de geschiedenis maakt de kans dat wij vergeten wat een groot goed onze vrijheid is en hoe makkelijk de vrijheid in gevaar kan komen.

Elk recht ook een grondrecht op vrijheid kent zijn beperkingen, een fatsoensregel, die door het burgerlijk wetboek wordt ondersteund, in de zin van maatschappelijke zorgvuldigheid.

Vrijheid betekent niet alleen dat je zelf kunt doen en laten wat je wilt, maar dat je die ruimte ook geeft aan anderen. Vrijheid in Nederland, betekent vrijheid voor alle 17 miljoen Nederlanders en niet voor 10, 12 of 16 miljoen.

Natuurlijk moeten wij alert zijn op groepen en religies die anderen hun vrijheid misgunnen. “Als je anderen hun vrijheid niet gunt, hoe kun je zelf dan recht op vrijheid claimen?” (Opperrabbijn Jacobs)

Vrijheid geeft verantwoordelijkheid, vrijheid kan en mag niet onverschillig laten. Vrijheid geeft de verplichting om je in te zetten voor je eigen gezin, jouw buurt, wijk, vereniging, kerk, dorp, de maatschappij.

Ik roep iedereen op die de vrijheid aan het hart gaat om vrijheid niet als iets exclusiefs voor jezelf te zien, maar dat ook aan anderen te gunnen.

Vandaag mogen wij de vrijheid vieren, vrijheid waar wij dankbaar voor mogen zijn, maar ook een vrijheid waar we zuinig op moeten zijn en die ons oproept ons daarvoor in te zetten.

Mensen die zich vannacht zeker hebben ingezet, zijn de lopers, die afgelopen nacht het bevrijdingsvuur naar Putten hebben gebracht. Ik wil graag Sietze Rakhorst, Marieke van Essen en Elly Jansen even naar voren hebben, als aanjagers en organisators van de loopgroep (14 lopers en 2 chauffeurs).

Jullie ontzettend bedankt voor jullie inzet, om dit allemaal mogelijk te maken. Wij hebben de afgelopen weken wel eens gedacht volgens ons gaat het de lopers niet alleen om het lopen, maar voelen jullie je ook erg betrokken bij het herdenken en vieren van de vrijheid. De route die jullie hebben uitgestippeld ging langs veel monumenten, die ons helpen in herinnering te houden dat vrijheid soms wel heel erg veel kost. Bij veel van die monumenten hebben jullie letterlijk stil gestaan, om te herdenken

Jos Meersman, ook jij bedankt voor het organiseren van de loop, de freedom games, die zometeen gaan starten. Wij hadden het idee opgevat om vanuit Putten mee te doen, maar jij bent de spin in het web geweest. BEDANKT.

Vandaag brandt het bevrijdingsvuur in Putten, het vuur elke 5 jaar dat vanuit Bayeux, in Frankrijk, alwaar de geallieerden in juni 1944 aan land gingen om Europa te bevrijden, naar Wageningen komt.

Ik wens vurig dat wij in Putten een mooie Bevrijdingsdag met elkaar kunnen vieren en als mensen vandaag het vuur zien branden en niet weten waar dat voor is, van jullie uitgelegd krijgen dat wij de vrijheid vieren en ons in willen blijven zetten voor die vrijheid.

Putten
Wethouder