Apeldoorn buitenstad

atamsmadinsdag 17 mei 2011 12:22

Waar denkt u aan als u de titel leest? Als u zegt geen idee, dan begrijp ik dat heel goed. Een gebruikelijk woord is het niet. Het wordt in het plan van aanpak voor een nieuwe structuurvisie voor onze gemeente gebruikt om aan te geven dat we een groene plaats zijn, met daarnaast alle voordelen van een grote stad. De structuurvisie gaat gebruikt worden als basis voor nieuwe of aanpassing van bestaande bestemmingsplannen, wat gaan we als gemeente waar toestaan.

Wat verstaan we nu onder buitenstad? Dit is nog niet echt ingevuld en ik denk dat dat nu juist veel spraakverwarring gaat opleveren. Buitenstad ligt namelijk qua gedachte niet ver van buitenwijk, buiten de stad. Gaat de hele stad er zo uitzien dan? Dus geen hoogbouw meer, maar alleen ruim opgezette wijken met vrijstaande huizen en veel groen? Of heb u een ander beeld bij een buitenwijk.

Een tweede term in het plan van aanpak waar je alle kanten mee op kan is de term etalage. De stad zou bijvoorbeeld vanuit de trein of vanaf de snelweg gepresenteerd moeten worden als een winkeletalage. Apeldoorn als winkel waar het prettig winkelen is. Los van het feit dat de winkel dan wel in overeenstemming moet zijn met hetgeen wat geboden wordt in de etalage, bestaat bijvoorbeeld het gevaar van een onaantrekkelijke etalage. Voor je het weet is een markant gebouw dat bedoeld is om mensen aan te trekken omstreden. In andere plaatsen zijn daarvan genoeg voorbeelden. En is het niet genoeg om gewoon neer te zetten dat de stad van buitenaf aantrekkelijk moet zijn?

Duidelijk is wel dat voor een goede structuurvisie meer nodig is dan een paar mooie termen. Ik hoop dat de nieuwe structuurvisie daar uiteindelijk aan voldoet. Een goede marketing is goed maar als het product niet goed is, is de klant uiteindelijk teleurgesteld.

U als inwoner van Apeldoorn kunt als klant ook nog uw mening geven over de nieuwe structuurvisie, later dit jaar. Voor wie nieuwsgierig is geworden raad ik aan de aankondigingen van de gemeente in de gaten te houden.

Arjen Tamsma, Raadslid ChristenUnie

Apeldoorn

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2011 > mei