Weblog: Feest in de stad, drukte achter de schermen

wijkbezoekdonderdag 19 mei 2011 11:36

Koninginnedag in Utrecht is feest. De vrijmarkt is daarbij traditioneel een belangrijk element. Afgelopen Koninginnenacht mocht ik een werkbezoek brengen aan de organisatie achter de schermen. Het was indrukwekkend om te zien hoe 750 medewerkers van o.a. politie en gemeente zich inspannen om Koninginnenacht en -dag ook daadwerkelijk een feest te laten zijn.

Een groot evenement en wel 300.000 mensen in de stad. Dat vraagt het nodige van politie, brandweer en hulpdiensten. De drukte moet niet te groot worden op de verschillende pleinen. In geval van nood is snel optreden en goed communiceren belangrijk. Door aanwezigheid op straat, door mobiel cameratoezicht op de drukke pleinen en door voortdurend overleg volgt men de actuele stand van zaken. Dit jaar werd voor het eerst ook twitter ingezet met #vrijmarkt030.

Als feestganger heb je meestal niet door hoe druk het is achter de schermen om het evenement te laten slagen. Dat is maar goed ook. De betrokken medewerkers en vrijwilligers leveren ieder jaar een knappe prestatie om dat zo te houden.

Archief > 2011 > mei