Weblog Andre: Carla Dik overhandigt zilveren CU speld namens landelijk bestuur

donderdag 19 mei 2011 19:11

VEENENDAAL - Het kwam voor hem als een volslagen verrassing. De zilveren speld van de ChristenUnie wordt bij hoge uitzondering uitgereikt. Dit keer heet die uitzondering Jan Breekveldt. Vanwege zijn jarenlange tomeloze inzet voor bijbelgetrouwe politiek.

Jan Breekveldt, wie kent hem niet. In Veenendaal het gezicht van de toenmalige RPF, zeg maar de partij van Meindert Leerling. Niet alleen was Breedveldt voorzitter van de kersverse RPF, ook vervulde hij de functies van secretaris en penningmeester. Dankzij zijn ijver om leden te werven voor de partij, kon de RPF uitgroeien tot een partij waar de bestaande lokale politiek rekening mee diende te houden. Na de fusie met het GPV, ontstond de ChristenUnie en is deze lokale CU partij de grootste van Nederland. Jan Breekveldt’s trouwe inzet, werpt vruchten af.

Siësta
Een avond met een thema: ‘Buitengebied’, wat moet je daar nu van verwachten? Met enige scepsis betrad ik dan ook het zaaltje in een gebouw aan de rand van Veenendaal. Eekhoeve voelt goed aan. De late avondzon, gecombineerd met volop groen en grazende beesten, werkt als een kalmeringsmiddel. Of dat de reden is dat het zaaltje tot de nok toe vol zit, valt niet te achterhalen. Kennelijk leeft het buitengebied als gebied en als onderwerp. Maar niet bebouwen dan. Een mens heeft zo nu en dan behoefte aan een siësta, een beetje rust, na dagelijkse beslommeringen.

Adel
Niet alleen trouwe aanhangers van de partij waren weer komen opdraven, ook niet-leden blijken geïnteresseerd. Her en der een verloren VVD’er en een ex CDA’er. Zelfs de plaatselijke adel is naar de Eekhoeve gekomen. Niet zo gek, gezien het thema.

Handen af van het buitengebied, verdedigt Carla Dik consequent. Terecht. Bouwputten genoeg in en rondom Veenendaal. En extra industrieterreinen hebben we ook niet nodig. Trouwens, wil je mensen nog een beetje bekend maken met hoe ons dagelijks voedsel wordt geproduceerd, is een uitstapje buitengebied een leuk leermoment voor schoolklas of stadsmens. Kortom, alles wat bewust geen groene vingers heeft, en slinkse bedoelingen heeft met onze natuur, dient geweerd te worden. Poten af van ons groen, vat ik de boodschap gemakshalve samen.

Recreatie
Volgens spreker twee, Ruud Burgers van organisdatie-adviesbureau Sporttotaal en voorzitter van het ondernemersplatform Recreatie Grebbelinie, is het buitengebied met name bedoeld voor recreatie en wordt daarmee het buitengebied een belangrijke economische trekker voor tourisme en sport. Met andere woorden: lok meer mensen naar het buitengebied want daar kun je een aardig centje mee verdienen. Tja, dat betekent wel dat het gebied extra wordt belast met al die bezoekers die rust zoeken. Een contradictio in terminus. Je zou toch maar in de file zitten om wat rust te zoeken. Dat wil je toch niet? Dat is ongeveer wat je meemaakt als je met mooi weer naar Hoek van Holland rijdt. Balen.

Doortrekken A30
Zo, die is binnen. Fractiegenoot Stroobosscher, laat subtiel stemmen wie voor doortrekking van de A30 zijn. Juist ja, de meerderheid, dus. Want het is toch wel heel erg gemakkelijk rijden naar de A15. Trouwens, het komt de doorstroming ten goede, meent een slimme CU deelnemer. Een ander ziet er niet zo bar veel in. Sowieso heeft hij niets met autoverkeer.Alles valt immers goed te doen met het openbaar vervoer? Gelijk heeft hij. Alleen duurt dan een werkdag van een gemiddelde vertegenwoordiger wel een paar uur langer, krijgt het autoloze lid te horen. Maak niet uit, pareert hij, je komt wel  uitgerust thuis. Zo, die zit. Scheelt weer een siësta.

.

Veenendaal

Reacties op 'Weblog Andre: Carla Dik overhandigt zilveren CU speld namens landelijk bestuur'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 06:51 Quote
De Breitling Replica Watches merk presenteert dit jaar, de nieuwe, meer eigentijdse look zijn horloges van het Breitling Replica Cockpit-bereik: Beschikbaar in een verscheidenheid van metalen, kleuren van wijzerplaten en soorten Hublot Replica armbanden, Cockpits moeten alle liefhebbers van modellen pilot die niet noodzakelijkerwijs een chronograaf hoeft verleiden... Tot slot wordt de datum weergegeven in een venster muur uitgehouwen.
Nieuw bericht

Archief > 2011 > mei