Weblog Arco van Daalen: Richtinggevend debat

zondag 29 mei 2011 19:43

Richtinggevend debat

Afgelopen maandag 23 mei 2011 was er weer het richtinggevend debat voor de begroting 2012. De bedoeling is dat je als fractie je richting aangeeft voor de begroting van 2012. Veel is nog onduidelijk en vooral ook op financieel gebied hoeven we met huidige kabinet van VVD, CDA en hun gedoogvriendjes van de PVV weinig sociaal beleid en dus geld te verwachten.

Het bestuursakkoord dat voorgesteld wordt aan alle Nederlandse Gemeenten wordt door de grote meerderheid van onze gemeenteraad afgewezen middels een motie. Dit zal officieel a.s. maandag 30 mei 2011 afgehamerd worden. Hierin is de strekking dat we het niet eens zijn met het feit dat er met de extra taken die er op de gemeente(n) afkomen geen extra geld beschikbaar wordt gesteld. Vooral op het gebied van Wet Werken naar Vermogen en Wet Sociale Werkvoorziening wordt dit schrikbarend. Kwetsbare groepen worden hierdoor de dupe. Als ChristenUnie snijden wij liever in grote infrastructurele (asfalt) projecten of in de miljoenen die met externe inhuur van personeel binnen onze gemeente gemoeid is. In 2010 en 2011 was dit ruim 11 miljoen euro!

Het CDA gaf in deze discussie aan ook wel problemen te zien maar dat je ook niet de deur dicht moet gooien. Ze willen dan ook niet tegen het bestuursakkoord stemmen, zo lijkt het. Helaas moest ik maandag nog constateren dat de fractie van het CDA in Leeuwarden weinig kritisch is naar haar kabinet. Hopelijk laten ze aanstaande maandag bij de uiteindelijke besluitvorming over o.a. het bestuursakkoord zien dat ze een eigen geluid durven laten horen. Het zou grootst zijn wanneer ze ook kritisch durven te zijn naar hun eigen Landelijke CDA. Een soort Koppejan en Ferrier- geluid vanuit Leeuwarden, het zou ons in de oren klinken als een startende F-16 op ons nog steeds bestaande vliegveld.

Verder zijn we als fractie bezig met een aantal voorstellen vanuit ons verkiezingsprogramma die we binnenkort aan u zullen verkondigen. Hebt u opmerkingen of vragen over het beleid van de Gemeente Leeuwarden of de besluiten die in de gemeenteraad worden genomen, dan vernemen wij dat zeer graag van u! We blijven graag geïnformeerd en bevraagd worden door u als leden.

Met vriendelijke groet,
Arco van Daalen