Afscheid Burgemeester de Graaf

2011-09-29-DSC09324-Gemeenteraaddinsdag 04 oktober 2011 21:38

Afgelopen vrijdag 30 september 2011 nam burgervader Fred de Graaf afscheid van iedereen na 12,5 jaar in Apeldoorn te hebben gediend. Hij was een jurist, hield van het voorzitterschap tijdens de raadsvergaderingen en doceerde de raad geregeld over staatsrechtelijke verdeling van verantwoordelijkheden, etiquette en veel andere zaken.

Je kon zien dat hij plezier ontleende aan het hanteren van de voorzittershamer. Die werd hem daarom als aandenken bij zijn afscheid meegegeven. Nu wordt hij als bekroning, na een lange carrière als burgemeester, voorzitter van de Eerste Kamer, waar hij de laatste periode ook kamerlid was.

Behalve oog voor traditie en een heer van stand is hij een erg spraakzame en toegankelijke, bijna kameraadschappelijke persoonlijkheid. Zelfs als je het inhoudelijk niet met hem eens bent, dan nog kan hij heel overtuigend en met veel charme zijn doelen verwezenlijken. Je gunt hem zijn succes, omdat hij datzelfde ook aan anderen gunt. Een bijzondere man met alleen een wat alledaagse naam. Maar na de ontmoeting met deze ‘chairman’ blijft zijn naam echt wel hangen. Hij gaf als laatste wijze les tijdens zijn afscheidspeech de opdracht mee dat we naar elkaar moeten omzien tijdens ons werk, want we moeten het samen doen. Met name de wethouders drukte hij dit extra op het hart.

Hij en zijn vrouw Harma zijn tot ereburgers van Apeldoorn benoemd, net als eerder HKH prinses Margriet en Professor Pieter van Vollenhove, en zullen hier blijven wonen.

Jeannet Huizing

Apeldoorn

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2011 > oktober