Bewoners van de Parelstaete, gefeliciteerd

zondag 09 oktober 2011 22:18

Het is met het vergaderen nog niet heel erg druk, dus is er ook tijd voor andere zaken. Een bezoek aan een bijeenkomst bij de Heihaas, een extra vergadering van de RNV, een bezoek aan de Parelstaete. Dat betekent meer contact met inwoners van Putten en met politici uit de regio. En natuurlijk was er raadsvergadering afgelopen donderdag.

Al twee raadsvergaderingen heeft onze nieuwe burgemeester een record gevestigd. De raadsvergaderingen duren ongeveer een uur. Met als toppunt afgelopen donderdag toen we in een half uur klaar waren. Geen slecht begin, vind ik, ik ben benieuwd hoelang we dat volhouden. Belangrijk onderwerp op de agenda van de raad was het rapport van de rekenkamer. De rekenkamer heeft gekeken naar het onderwerp handhaving. De gemeente Putten heeft meer en beter gehandhaafd, en dus minder gedoogd en dat is een goede zaak. Niet om inwoners dwars te zitten, zoals pas in de krant werd beweerd. Maar om het dorp leefbaar en veilig te houden. Regels zijn gemaakt voor iedereen en dus moeten we elkaar aan die regels kunnen houden. Om het nog overzichtelijker te maken komt er een integrale handhavingsnota, zodat er gecoördineerd gewerkt kan worden aan de handhaving en de raad een goed controlemiddel heeft.

Tijdens de RNV-vergadering (van de regio dus) werd onze burgemeester verwelkomd als nieuw lid van het Dagelijks Bestuur. De burgemeester vervangt daar Ard Kleijer die de afgelopen tijd veel voor de regio heeft gedaan. Ard heeft met name veel gedaan rond de problemen van Stichting PROO. Ard, bedankt voor het werk in de regio! En de burgemeester veel sterkte toegewenst: u heeft te maken met een kritisch Algemeen Bestuur dat graag laat merken ook van de partij te zijn.
Interessant punt tijdens de vergadering was de instelling van een klankbordgroep. Die moet gaan kijken naar de mogelijkheid dat gemeenten in de regio samen met een of meer andere gemeenten een project opzetten om in aanmerking te komen voor provinciale subsidie. Lijkt me een leuke uitdaging om op die manier in een tijd van bezuinigen geld naar Putten en andere gemeenten te krijgen. Samen met Henri Luitjes (WIJPutten) maak ik deel uit van die klankbordgroep.

Zaterdag ging ik samen met Christine van den Hazel en Lubbert van den Heuvel kijken bij de Parelstaete aan de Kerkstraat – nee, ik ben niet bij de autorally geweest. De Parelstaete is gevestigd in een gloednieuw gebouw, dat gerealiseerd is in een samenwerking tussen de stichting Sprank en de woningstichting in Putten. Een mooi voorbeeld hoe er gezorgd wordt voor mensen met meer beperkingen dan ikzelf.

De bewoners van Parelstaete stonden buiten de bezoekers, en dus ook ons, al op te wachten. We gingen eerst naar de centrale woonkamer en hebben daar de leidinggevende onze felicitatie gegeven en een bloemstukje om de huiskamer nog gezelliger te maken dan die al was. De huiskamer is modern ingericht en ook heel praktisch ingedeeld. Ik begreep van de bewoners dat het er vaak heel  gezellig is tijdens de gezamenlijke maaltijden. De bewoners eten trouwens ook wel eens op hun eigen kamer. De kamers lijken bijna allemaal even groot, met een eigen keukenblok en een wc/douchegelegenheid. En wat was het leuk om te zien hoe ouders en vrienden allemaal hun uiterste best hebben gedaan om de kamers een eigen uitstraling te geven. Veel kamers hadden frisse moderne kleuren. Maar ik zag ook een echte meisjeskamer met alleen maar roze en wit. Waar ik erg van onder de indruk was: een jonge dame had haar kamer helemaal met allerlei mooie en frisse kleuren aangekleed en zelfs een tafelblad zelf helemaal beschilderd met een mooi landschap. Ook de stoelen aan de tafel hadden allemaal een andere kleur. En een van de jongemannen liet ons genieten van zijn gitaarspel. Hij zong een Opwekkingslied en begeleidde zichzelf daarbij.

Het was een goed en mooi bezoek, echt de moeite waard om te zien hoe deze mensen met een handicap worden opgevangen en hoe ze gehuisvest zijn. Veel bewoners komen uit Putten, ze kennen dan ook veel mensen uit ons dorp. Ze horen er echt helemaal bij en daar hoort ook een eigen woning bij als je volwassen bent. Laten we deze mensen toch vooral laten genieten van de welvaart die we hebben. Ze zijn erg dankbaar en lopen niet te mopperen, maar zijn trots op hun eigen huis en eigen kamer. Het huis verdient de naam Parelstaete dubbel en dwars. Het is een parel voor ons dorp, evenals “Het Anker” en “Puttensteyn”.

Gemeenteraad
Putten