Mobiliteitsmanagement en bedrijventerreinen

vrijdag 28 oktober 2011 21:57

In een eerdere blog heb ik geschreven over een pilot strategische sturing door Provinciale Staten. Dit heeft de afgelopen maanden een vervolg gekregen door als Staten een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van mobiliteitsmanagement op bedrijventerreinen in Zeewolde en Emmeloord (http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/mobiliteitsmanagement). In rondetafelgesprekken is door PS gesproken met belanghebbenden waaronder de gemeente, het bedrijfsleven, het openbaar vervoer, de KvK en het ministerie van I&M. Het ministerie biedt een voucherregeling aan voor het uitvoeren van een mobiliteitsscan (http://www.flevolandrijdtschoon.nl/subsidie.htm#vouchers).

Tijdens de rondetafelgesprekken was er een voorzichtig enthousiasme om onderzoek te doen naar mobiliteitsmanagement voor de betreffende bedrijfsterreinen. De gemeenten en bedrijfskringen hebben het voortvarend opgepakt en hebben in Zeewolde alle bedrijven aangeschreven met als eerste doel een door het ministerie gesubsidieerde mobiliteitsscan uit te voeren en een mobiliteitsplan uit te werken. In de rondetafelgesprekken was wel duidelijk dat de bedrijfskringen meer belang hechten aan het verbeteren van de bereikbaarheid door het verbeteren van de wegen (met name Zeewolde) dan het verbeteren van openbaar vervoer.

Woensdagavond werden de uitkomsten van de rondetafelgesprekken besproken op het provinciehuis. Het initiatief van PS is door meerdere partijen gewaardeerd. Wel klonk er enige teleurstelling door te vernemen van de zijde van een van de PS leden, dat er van de zijde van de bedrijven in Zeewolde nog geen enkele reactie is gekomen op het schrijven van de gemeente en bedrijfskring. Middels een door PS omarmd voorstel van de ChristenUnie, namelijk via de pers publiciteit te geven aan het initiatief, hoopt PS de bedrijven alsnog te bewegen deel te nemen aan de mobiliteitsscan.

Jan van Dijk

Flevoland