Overleg over besluit territoriale congruentie gemeente Haarlemmermeer inclusief Schiphol

18-05-2006 17:01 18-05-2006 17:01

De heer Slob (ChristenUnie) is verheugd dat er nu eindelijk een beslissing
lijkt te kunnen worden genomen in dit slepende dossier. Klopt het dat de
minister-president uiteindelijk de knoop heeft doorgehakt? De vraag is of
er een juiste keuze is gemaakt. De fractie van de ChristenUnie is daar nog
niet helemaal uit. De zelfstandige veiligheidsregio Schiphol is geen optie
meer. Daarmee wordt niet bijgedragen aan een heldere indeling met goed
afgebakende verantwoordelijkheden en een afname van de bestuurlijke
drukte.

Er blijft echter veel te zeggen voor een keuze voor Amsterdam–
Amstelland. Niettemin kiest het kabinet voor Kennemerland. Het kostenaspect
lijkt daarbij een belangrijke rol gespeeld te hebben. Daarnaast is
een afweging gemaakt tussen een reorganisatie van OM en de zittende
magistratuur (bij een keuze voor Amsterdam–Amstelland) en een reorganisatie
van de GHOR en de brandweer (bij een keuze voor Kennemerland).
Kunnen de bewindslieden meer duidelijkheid over deze afweging geven?
De centrale vraag blijft waar de rampenbestrijding het beste mee gediend
is. Kunnen de financiële plaatjes van de verschillende opties inzichtelijker
worden gemaakt?

De heer Slob houdt een lichte voorkeur voor Amsterdam–Amstelland,
maar laat zich graag met valide argumenten overtuigen door de bewindslieden.

Nadere gedachtewisseling

De heer Slob (ChristenUnie) houdt vanuit het oogpunt van rampenbestrijding
een zekere voorkeur voor Amsterdam–Amstelland. Het is lastig
dat er niet meer duidelijkheid is te geven over de kosten. Zijn fractie kan
leven met een keuze voor Kennemerland, maar dan moet Amsterdam–
Amstelland ordentelijk gecompenseerd worden.

« Terug

Nieuwsarchief > 2006

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari