dinsdag 28 februari 2017

Schriftelijke vragen van ChristenUnie Tweede Kamerlid Eppo Bruins en het Lid Jasper van Dijk (SP) aan de Minister van Veiligheid en Justitie

Onderwerp:   Het bericht dat Navigators Studentenvereniging Amsterdam op basis van de christelijke identiteit wordt geweerd door een leverancier van pinapparaten

Kamerstuk:    2017Z03380

Datum:           28 februari 2017

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht «Christelijke grondslag? Dan geen pinapparaat» en «Waarom Navigators Amsterdam zijn pinautomaat weer moest inleveren» 1), waarin staat dat de christelijke Navigators Studentenvereniging Amsterdam op basis van de religieuze grondslag geen pinapparaat krijgt geleverd?

Vraag 2

Wat vindt u van het weigeren van het leveren van een pinapparaat aan een christelijke studentenvereniging door het bedrijf Payleven op basis van een religieuze grondslag?

Vraag 3

Is het toegestaan onderscheid te maken naar levensovertuiging of godsdienst bij het aanbieden of verlenen van toegang tot goederen of diensten? Hoe verhoudt het besluit van het bedrijf Payleven zich tot de Algemene wet gelijke behandeling die direct en indirect onderscheid op basis van onder andere godsdienst verbiedt?

1) Nederlands Dagblad, 24 februari 2017 & https://dag6.nl/nieuws/45958953/waarom-navigators-amsterdam-zijn-pinautomaat-weer-moest-inleveren?utm_content=buffer85a9d&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl