Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht ‘zorg over toekomst van aangepaste leermiddelen voor leerlingen met dyslexie’

woensdag 21 juni 2017

Schriftelijke vragen Eppo Bruins aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Onderwerp:               Het bericht ‘zorg over toekomst van aangepaste leermiddelen voor leerlingen met dyslexie’

Datum:                      21 juni 2017

Vraag 1

Kent u het bericht: ‘Zorg over toekomst aangepaste leermiddelen voor leerlingen met dyslexie’? 1)

Vraag 2

Is de zorg van de Vereniging Onbeperkt Lezen terecht dat, door het uitblijven van een nieuwe aanbesteding voor aangepaste  leermiddelen voor leerlingen met dyslexie, het voor scholen op korte termijn al onmogelijk wordt om leerlingen met dyslexie hun aangepaste lesmateriaal aan te bieden?

Vraag 3

Klopt het dat, met het niet doen van een nieuwe aanbesteding voor aangepaste leermiddelen voor leerlingen met dyslexie, de collectie van het aangepaste lesmateriaal snel veroudert en ongelijkheid in het onderwijs verder toeneemt?

Vraag 4

Kunt u toelichten waarom er geen nieuwe aanbestedingsprocedure is uitgeschreven voor het produceren, reproduceren en distribueren van aangepast lesmateriaal voor leerlingen met dyslexie in het primair en voortgezet onderwijs?

Vraag 5

Deelt u de mening dat ook lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking, zoals visueel gehandicapten en leerlingen met dyslexie, gratis beschikbaar en actueel moet zijn?

Vraag 6

Op welke wijze borgt u voor de toekomst dat het lesmateriaal voor leerlingen met een leesbeperking, zoals visueel gehandicapten en leerlingen met dyslexie, gratis beschikbaar en actueel is? Bent u bereid om toch een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor aangepast lesmateriaal voor leerlingen met dyslexie? Zo nee, waarom niet?

1) http://www.onbeperktlezen.nl/nieuws/zorg-over-toekomst-aangepaste-leermiddelen-voor-leerlingen-met-dyslexie

Voor meer informatie: www.tweedekamer.nl