Vrijheid in verschil - artikel in Sophie

Bestaat er voor elk probleem een redelijke oplossing? Lossen onze meningsverschillen op als we elkaar beter gaan begrijpen? Kunnen we met meer informatie betere keuzen maken? In tijden van een bijna heilig vertrouwen in techniek, bestaat de neiging om ook politiek op technische wijze te begrijpen. Als politiek techniek wordt, wordt ze technocratie. Waar in de techniek de functie centraal staat - werkt het? - daar wordt door technocratisch denken politiek zélf tot iets functioneels. Dat is zowel politiek als filosofisch gezien zeer problematisch, betoogt WI-onderzoeker Lambert Pasterkamp in deze longread.
“De intellectueel die ervan overtuigd raakt te moeten handelen, wordt meteen met de politieke moord geconfronteerd, - of, als dat niet zo is, dan is het met de moraliteit van zijn handelen toch altijd zo gesteld dat de politieke moord de consequentie van zijn handelswijze zou zijn.” Thomas Mann[1]
Het is juni 2016. In het Verenigd Koninkrijk is het debat over de Brexit in volle gang. Wordt het blijven of vertrekken? Staatssecretaris en prominent Leave-voorstander Michael Gove wordt geïnterviewd door Sky News en krijgt de vraag of hij economen kan noemen die voorstander zijn van een Brexit. In plaats van economen te noemen geeft Gove ten antwoord: “People in this country have had enough of experts”.[2] Vriend en vijand valt over hem heen en vooral bij de tegenstanders van een Brexit leeft de hoop dat hiermee definitief de onredelijkheid van het Leave-kamp is aangetoond. Drie weken later is de keuze voor Brexit een feit.
Bestaat er voor elk probleem een redelijke oplossing? Lossen onze meningsverschillen op als we elkaar beter gaan begrijpen? Kunnen we met meer informatie betere keuzen maken? In tijden van een bijna heilig vertrouwen in techniek, bestaat de neiging om ook politiek op technische wijze te begrijpen. Als politiek techniek wordt, wordt ze technocratie. Waar in de techniek de functiecentraal staat - werkt het? - daar wordt door technocratisch denken politiek zélf tot iets functioneels. Dat is zowel politiek als filosofisch gezien zeer problematisch.
Europese Unie
Helder zicht op wat technocratie behelst, biedt het voorbeeld van de Europese Unie.[3] In zijn column in de Volkskrant van 16 december 2017 vraagt Martin Sommer zich af of een behoudende Europese politiek eigenlijk wel bestaat.[4] Onder de titel ‘Je moet wel meedoen in Europa, alleen dan krijg je dingen voor elkaar’ merkt Sommer op dat er als het gaat om de Europese Unie, er een sterk gevoel van onvermijdelijkheid heerst. Onder verwijzing naar een interview met Eurocommissaris Frans Timmermans stelt Sommer: “Er komen enorme veranderingen aan, aldus Timmermans. Dat voelt iedereen volgens hem aan zijn water. Anders gezegd, we moeten met kracht voorwaarts. Europa heeft nog altijd maar één drijfrichting, de vooruitgang, op naar meer rationaliteit en de belofte die toekomst heet.” Deze manier van denken over politiek, te weten politiek als functie van het verwezenlijken van een meer rationele en beloftevolle toekomst, stuit Sommer tegen de borst: “Het is precies de onvermijdelijkheidsretoriek die weerstand oproept.”
In zijn recente boek De nieuwe politiek van Europa laat ook Luuk van Middelaar zien dat technocratisch denken zeer dominant is in het Europese project.[5] Van Middelaar maakt in zijn boek een onderscheid tussen regelpolitiek en gebeurtenissenpolitiek. Regelpolitiek, dat ik hier begrijp als technocratie, is volgens Van Middelaar “een knap mechaniek dat consensus en draagvlak produceert, maar wel enkel werkt binnen een bepaald stelsel.”[6] Regelpolitiek “functioneert bij de gratie van de fictie dat de geschiedenis stilstaat of tenminste volgens voorspelbare lijnen verloopt.”[7] Tekenend voor het dominante attitude in Europa is daarbij Van Middelaars anekdote over Europese ambtenaren aan wie hij een cursus gaf. Van Middelaar vroeg zijn toehoorders de parallel te trekken tussen de komst van de Europese interne markt (1985) en de vluchtelingencrisis (2015). Velen zagen geen principieel verschil: “Het verschil tussen geduldig marktregels maken en handelen aan buitengrenzen, tussen voorspelbare belangenstrijd en plotse schokken, tussen commentaar in vakbladen en Europawijd schreeuwende voorpagina’s – zeker de helft van mijn cursisten was er niet van onder de indruk. Zij herleidden de kwestie tot hun eigen kunstje: pijn objectief verdelen, belangenverschillen wegmasseren, depolitiseren.”[8] Niet wat wijs, goed of wenselijk is – datgene wat een politiek oordeel impliceert - maar de toepassing van regels, wetten en afspraken is leidend in het doen en denken. Het functionele aspect - hoe kan het werken? - is leidend; de politieke vraag - willen we dit wel en kan het niet anders? - is niet in beeld.
Larry Siedentop merkt in zijn boek Democracy in Europe op dat het Europese project een hoofdzakelijk economische basis heeft, en dat dit gevolgen heeft voor haar politiek. “De taal van de economie heeft de taal van de politiek verdrongen, zodat het in het publieke debat vele malen vaker gaat over de inrichting van de interne markt en economische groei dan over democratische controle of de spreiding der machten.”[9] Deze verwijzing naar taal is interessant, omdat ze laat zien dat technocratische politiek niet alleen in de politiek vorm hoeft te zitten, maar ook in de inhoud van het politieke debat voorbij kan komen. Verwijzingen naar de economie (‘goed voor de consument’), de geschiedenis (‘het is niet meer van deze tijd dat…’) of de techniek (‘anderen doen het ook, dus we kunnen niet achterblijven…’) verhullen niet zelden een gebrek aan inhoudelijke, politieke argumentatie.
Politicide
Dat een technocratische manier van denken over politiek niet alleen in de politieke praktijk voorkomt, maar ook in de politieke theorie, wordt duidelijk in een ander boek van Luuk van Middelaar. In zijn boek Politicide betoogt Van Middelaar dat Franse intellectuelen vanaf de jaren ’30 tot de jaren ’90 van de vorige eeuw door hun denken politicide, dat wil zeggen moord op de politiek, bedreven. Van Kojève tot Sartre, van Camus tot Foucault, voor hele generaties Franse filosofen geldt dat ze nauwelijks weg kunnen blijven bij wat Van Middelaar noemt totalitaire verleiding: alle politieke verschil van mening dient terzijde te worden geschoven voor de realisatie van het eigen ideaal. Op deze manier maken ze van politiek een werkingsinstrument, een functie van hun denken. Of de Franse filosofen nu dachten in de lijn van Kant, Hegel, Marx of Nietzsche, géén van hen “vond een ruimte tussen terreur en anarchie”.[10] Politiek was voor hen een allesverslindende strijd om erkenning (Hegel), revolutionaire opstand van de arbeider (Marx) of juist totale anarchie (Nietzsche). Hoe uiteenlopend in hun denken ook, stelt Van Middelaar, al deze Franse denkers “deelden een voorliefde voor oorlogszuchtige retoriek, een compromisloze hang naar het absolute en een bereidheid het eigen gelijk zo nodig met geweld te halen: precies die eigenschappen die een positief oordeel over de democratie uitsloten.”[11] En als ze zich hier al tegen verzetten uit naam van verheven morele theorieën (Kant) hadden ze geen enkel oog voor politiek.
Ook het sombere boek Het einde van de democratie van de Fransman Jean-Marie Guéhenno is exemplarisch als het gaat om technocratie in de politieke theorie.[12] Kortweg is de stelling van Guéhenno dat politiek en democratie eroderen door de teloorgang van de natiestaat. De moderne natiestaat komt ons “in zijn dagelijkse bestuursactiviteiten oncontroleerbaar en dus onverantwoordelijk voor.”[13] Globalisering, individualisering, de netwerksamenleving: allerlei laatmoderne trends maken dat het zinloos wordt om over politiek na te denken als de collectieve sturing van ons publieke leven. We zijn namelijk niet langer in staat om collectief vorm te geven aan ons publieke bestaan. Want, stelt Guéhenno, hoewel verandering de belangrijkste karaktereigenschap van onze tijd is, heeft de mens de macht over de verandering verloren. “Of het nu om bedrijven of om naties gaat, niemand durft te beweren de toekomst te kunnen inrichten; men beperkt zich tot het ontwikkelen van ‘aanpassingsvermogen’.”[14] Het zijn van een burger in een politieke orde wordt derhalve obsoleet: “Slechts in juridisch opzicht zijn [burgers] nog onderdanen en rechthebbenden; ze voegen zich naar hun verplichtingen in een abstracte ruimte waarvan de territoriale grenzen steeds meer vervagen.”[15] Politieke vrijheid en democratie, het zit er niet meer in, in deze tijd. Ze hebben een nederlaag geleden op de economie en techniek. In politiek opzicht resteert niets anders dan administratie: het welwillend begeleiden van de gang der dingen. Aanpassing – dat wil zeggen het behoud van functionaliteit in het grotere geheel - wordt de hoogste deugd.
Het mag duidelijk zijn: technocratie kent diverse verschijningsvormen. Ze komt naar voren in de praktijk (EU) en in het denken (politicide). Ook bestaat ze zowel in strijdlustige vorm (Franse filosofen) als in de lijdende vorm (Guéhenno). Steeds echter wordt ze gekenmerkt door het idee dat politiek als omgang met verschil van inzicht niet nodig is. Er is immers sprake van noodzakelijkheid als het gaat over wat er ‘politiek’ gezien moet gebeuren? Deliberatie daarover is dan overbodig. Politiek zelf wordt, al dan niet gewild, opgeofferd aan de noodzakelijke ‘gang der dingen’, en heeft nog slechts bestaansrecht als functie van het noodzakelijke.
Politieke problemen
Welnu! Technocratisch denken mag dan present zijn in de filosofie en in het politieke discours zelf, maar wat is daar precies zo problematisch aan? Politiek gaat toch over beleid en is toch heel goed op te vatten als administratie? In wat volgt geef ik drie politieke pijnpunten weer. Daarna zal ik ingaan op drie filosofische problemen van technocratie.
Een eerste politiek probleem heeft te maken met verantwoordelijkheid. Dat komt omdat de cruciale actor in technocratisch denken buiten de mens zelf ligt. Het is de geschiedenis, de rede of bijvoorbeeld globalisering die de gang der dingen voorschrijft, maar niet het democratisch collectief. Als de ontwikkelingen zich, los van menselijke inzichten, toch wel voltrekken, wie is er dan nog verantwoordelijk te houden? Bij Guéhenno krijgt dit de vorm van defaitisme als hij stelt dat niemand nog durft te beweren de toekomst in te kunnen richten. In de Europese Unie is eerder sprake van het tegenovergestelde van defaitisme; regelpolitiek lijkt veeleer een triomftocht der techniek. Procedures, quota en regels bieden daarbij de schijn van controle. De grote lijnen niet ter discussie, die zijn immers gegeven met de geschiedenis, met de orde en met de procedures zelf. Dat geeft op den duur echter een benauwend gevoel: waar is de grip op het publieke leven? Exemplarisch is de regering Monti die in 2011 in Italië aan de macht kwam. Deze regering werd – inderdaad – alom aangeduid als technocratische regering omdat ze werd gevuld door partijloze ministers. De vorige regering had er een potje van gemaakt, terwijl de financiële crisis om zich heen greep. Het kabinet Monti werd zonder tussentijdse verkiezingen aangesteld om dat te doen wat nodig was: bezuinigingen doorvoeren, de economie hervormen, stabiliteit brengen. De grote, meer politieke vragen stonden echter niet ter discussie. Wilde Italië wel in de euro blijven? Waren de door Brussel gevraagde bezuinigingen echt nodig? Politiek maakte plaats voor techniek.
Een tweede politiek probleem van technocratie heeft te maken met erkenning. Een pluriform politiek bestel biedt ruimte aan verschillende meningen. De ruimte die wordt geboden is een erkenning van verschil: jij bent anders dan ik en jouw kijk op de wereld is in beginsel net zo valide als de mijne, hoezeer ik het ook met je oneens kan zijn. In technocratisch denken ligt echter al vast wat goed en juist is. Neem de stelling van Sommer dat er in de Europese Unie maar één drijfrichting lijkt te zijn: die naar méér integratie. Als een bepaalde beleidsrichting onvermijdelijk is, wat heeft jouw van dat beleid afwijkende mening dan nog voor zin? Als politiek leiders in Brussel keer op keer adhesie betuigen aan een ‘ever closer union’, bij wie kunnen de tegenstanders daarvan dan terecht? In een technocratisch denken is er slechts één smaak mogelijk. Dat maakt dat andere smaken al snel illegitiem lijken. Dat is zorgelijk, want als ventilatieruimte ontbreekt voor een aan populariteit toenemende – afwijkende – mening, kan dat leiden tot flinke spanningen. Een voorbeeld van die spanning is dat burgers populistische partijen als breekijzer (‘breek het partijkartel’) gaan gebruiken om een in hun ogen te uniform beleidsbolwerk open te breken. Op Europees niveau kunnen het ook de lidstaten zijn die de kont tegen de krib gooien, zoals nu gebeurt met Polen en Hongarije.
Een derde politiek probleem van technocratie heeft te maken met verbetering. In coalitieland Nederland is het de coalitie die doorgaans wat meer technocratisch denkt (doen wat gedaan moet worden) terwijl de oppositie meer politiek denkt (verschil van mening benadrukken). En het is juist het bestaan van die oppositie die de democratie glans geeft. Het bestaan van een uitdager vergt namelijk van degenen aan het roer om op zoek te gaan naar breed draagvlak en dus om beleid zo representatief mogelijk te maken. Bovendien bestaat er met het gegeven van een uitdagende partij altijd de mogelijkheid dat de uitdager het zelf beter kan en zelf promoveert tot degene aan het roer. Terwijl op korte termijn technocratie wellicht wenselijk kan lijken – zeker voor de machthebbers van het moment – is de lange termijn gediend bij ruimte voor verdeeldheid. Als politiek moet bogen op de illusie van onverdeeldheid en het stilstaan van de geschiedenis, resteert weinig anders dan het uitvoeren van regels en het reageren op incidenten. Ergo: het systeem verstart en innovatie blijft uit.
Drie politieke problemen van een technocratische opvatting van politiek zijn dus samen te vatten met de termen verantwoordelijkheid, erkenning en verbetering. Ook op filosofisch niveau blijkt technocratie problematisch. In wat volgt betoog ik dat technocratische politiek te kort doet aan onze mogelijkheden tot inzicht, ons democratisch burgerschap en onze verhouding tot elkaar.
Filosofische problemen
Van Hannah Arendt is de stelling dat politiek gebaseerd is op het gegeven van de menselijke pluraliteit.[16] Beroemd in dit verband zijn haar woorden: “God schiep de mens, maar mensen zijn een menselijk, aards voortbrengsel, het resultaat van de menselijke natuur.”[17] In politieke zin is er nooit sprake van de mens, maar altijd van mensen. Dit hangt voor Arendt samen met een klassieke opvatting van het Griekse begrip Logos, dat zowel duidt op het woord, de taal, als op de structuur die ten grondslag ligt aan onze werkelijkheid. Die talige, sociale werkelijkheid doet zich aan elk van ons verschillend voor. Elk mens heeft een eigen verhouding tot de Logos. (Denk aan het verwante Nederlandse woord ‘logisch’: wat voor de een logisch is, is dat niet automatisch ook voor de ander.) We proberen ons allen te verhouden tot de werkelijkheid – neem ons denken over zaken als het goede, het ware of het schone. Wezenlijk is dat al die verhoudingen van ons niet tot elkaar zijn te reduceren. Iedereen heeft een eigen perspectief. Arendt gebruikt hiervoor het Griekse doxa: mijn kijk op de werkelijkheid, de wereld zoals ze aan mij verschijnt. Welnu, als ieder een eigen perspectief heeft, dan geldt dat we de uitwisseling van perspectieven nodig hebben om een breder zicht op de Logos, op de werkelijkheid te krijgen. “Slechts in de vrijheid van ons spreken met elkaar, verschijnt de wereld, datgene waarover we spreken, in haar objectiviteit en als zichtbaar in al haar facetten”, stelt Arendt.[18] En het is van dit gegeven dat technocratie zich geen rekenschap kan geven. Als het goede, schone en ware überhaupt niet ter discussie staan, of sterker nog: als de invulling ervan al vastligt, dan doen onze verschillende visies er ook niet meer toe en verliezen we de mogelijkheid onze blik te verbreden.
Hiermee ontstaat ook zicht op een tweede filosofisch probleem, namelijk dat een technocratische opvatting van politiek afbreuk doet aan onze opvatting van burgerschap. Guéhenno stelt in zijn boek dat we democratie sinds twee eeuwen verbinden met het idee van vrijheid. Dat gaat om de vrijheid ons gemeenschappelijk leven vorm te geven door middel van het kiezen van een regering die uitdrukking geeft aan de wil van de gemeenschap - en die individuen en minderheden beschermt tegen de uitwassen daarvan.[19] Als er echter geen politieke ruimte is om met elkaar na te denken over die koers, omdat die koers reeds vastligt, wat betekent het dan om onderdaan te zijn van een staat? Wat betekent het om je als burger in de publieke ruimte te begeven? Nu het gemeenschapsgevoel in de natiestaten nauwelijks nog wordt gevoed vanuit religie of ideologie, wat delen we dan nog als burger als er geen uitwisseling van visies, als er geen publieke ontmoeting meer is? Wat betekent het dan nog om onderdaan te zijn van een staat? Als we met elkaar niet langer medevormgever zijn van de publieke orde, dan wordt onze onderlinge hoedanigheid arbitrair.
En die arbitraire onderlinge hoedanigheid brengen een derde filosofisch probleempunt aan het licht. Want als we elkaar niet meer ontmoeten als mensen met een eigen perspectief en als we onze burgerlijke verhouding tot elkaar verliezen, dan resteert er voor mensen in een politieke gemeenschap weinig anders dan een functionele verhouding. Technocratische politiek zorgt ervoor we over de mens in de publieke ruimte nog slechts in functionele termen gaan denken, bijvoorbeeld als een schakel in het economisch bestel. Dat dit niet louter een gedachtenspinsel is, moge duidelijk worden in het gegeven dat zo ongeveer het belangrijkste argument bij de presentatie van nieuwe Europese beleidsvoorstellen is welke voordelen het heeft voor de Europese consument. Door gebrek aan publieke ontmoetingen, het gesprek over elkaars visies en meningen, erodeert de publieke ruimte zelf tot iets functioneels. Dat zorgt ervoor dat we de ander niet meer als vrij mens ontmoeten, dat wil zeggen als personen met een eigen Logos-verhouding, een eigen menselijke werkelijkheid en waardigheid. Door technocratie verliest de publieke ruimte dus aan medemenselijkheid. Door technocratisch denken verliezen we het zicht op elkaars ‘werkelijkheid’.
Zo worden drie onderling samenhangende filosofische problemen van technocratie duidelijk. Technocratie erodeert de mogelijkheden het gesprek met elkaar aan te gaan en van elkaar te leren, het doet af aan ons begrip van burgerschap en het verschraalt onze onderlinge verhoudingen in publieke zin. Maar wat is het alternatief van technocratie?
Belang van spreken
Belangrijk om in te zien op dit punt is dat alle genoemde problemen met technocratie, zes in totaal, samenkomen in het begrip vrijheid. Technocratie kan geen rekenschap geven van de mens als moreel vrij wezen (verantwoordelijkheid), die voor vol aangezien wil worden (erkenning) en wil bijdragen aan de wereld om hem heen (verbetering). En ze biedt geen ruimte voor de mens in zijn volle werkelijkheid (inzicht, burgerschap en medemenselijkheid). Niet de mens in zijn volle vrijheid, maar het functionele aspect staat centraal in technocratie. Ze biedt daarmee een onvrije verhouding tot onze publieke orde.
Maar hoe moet het dan wel? Politieke partijen gaan toch altijd uit van het eigen gelijk, al dan niet opgehangen aan religie, geschiedvisie of ideologie? En heeft Guéhenno niet een punt als hij zegt dat politiek niet langer meer het ‘organiserend principe’ is van onze gemeenschap, mede omdat ze meer is berekend op het ‘oplossen van problemen van alledag’.[20] Hoe kunnen we politiek wel als domein van publieke vormgeving en vrijheid beschouwen?
Voor het antwoord grijp ik allereerst terug naar het probleem dat Van Middelaar aankaartte, dat van de politicide. Waarom werd in de Franse filosofie de politiek vermoord, volgens Van Middelaar? De Franse filosofie van de vorige eeuw bracht ‘antropologisering’ van het politieke denken teweeg, volgens Van Middelaar.[21] De vraag van de politiek werd beantwoord met de vraag naar ‘de mens’. Niet het verschil tussen mensen, maar de universele abstractie werd tot uitgangspunt genomen. Niet de feitelijke verschillen, maar de ideematige eenheid werd tot uitgangspunt genomen. Dat kaapte het domein dat bij uitstek gaat over de omgang tussen mensen. Van Middelaar stelt hierover: ‘[P]olitiek is iets dat zich afspeelt, ten eerste, tussen meerdere individuen en, ten tweede, in tijd en ruimte. Een individualistisch en ahistorisch denken is derhalve onmachtig de politiek te begrijpen.”[22]
Eerder werd al duidelijk dat Hannah Arendt reeds met dit inzicht kwam: politiek bestaat bij gratie van pluraliteit. God schiep de mens, maar mensen zijn een menselijk, aards voortbrengsel. Politiek moet dus altijd vertrekken vanuit het verschil. Hoezeer Guéhenno wellicht mag overtuigen, hij geeft zich geen rekenschap van pluriformiteit. Bij Guéhenno wordt de mens gereduceerd tot onderdeel van de menselijke soort. Daarmee laat hij geen ruimte voor de mogelijkheid van verschiltussen mensen. Zolang we erkennen dat de mens altijd meer is dan een biologische soort – bijvoorbeeld door te spreken over de menselijke ziel– en dus niet één op één samenvalt met zijn toevallige omstandigheden, zolang is er ruimte voor dat verschil. En zolang die ruimte er is, zijn we niet ‘opgesloten’ in een dwingend verhaal over de gang der dingen. Jij kunt ergens anders tegenaan kijken dan ik, en jij kunt een andere bezieling en inspiratie hebben dan ik. En precies in het niet tot elkaar reduceren van die verschillen blijft er ruimte voor politiek, en daarmee tot een publieke orde waarin we met elkaar de toekomst inkleuren.
Bij dat inzicht hoort echter dat we daar in politiek opzicht rekenschap van afleggen. Juist door ruimte te geven aan het spreken, aan het zichzelf-present-stellen van de ander, houden we de ruimte open die nodig is om een vrije verhouding te houden tot onze gezamenlijke orde. Pas in het spreken – en laten spreken! – komt een gezamenlijke leefwereld tot stand. Ergo: pas in de politiek komt een publieke ruimte tot stand. Tot slot van dit artikel daarom drie lessen voor politiek handelen.
Ten eerste: politiek in daadwerkelijk politieke zin biedt ruimte aan onenigheid. Verschil van mening is dus geen probleem. Dat vraagt aan elk van de deelnemers aan het politieke debat dat ze de deelname van de ander aan datzelfde debat niet problematiseren of zijn bestaan zelfs demoniseren. In beginsel is er ruimte voor elke mogelijke stem.[23]
Ten tweede: het is belangrijk dat de onenigheid, het verschil, ook zichtbaar wordt. Politiek is ook theater. Dat vraagt aan politici de arena-functie van politiek serieus te nemen en het debat niet uit de weg te gaan, bijvoorbeeld door je geen rekenschap te willen geven in de Tweede Kamer van je standpunten of politiek te reduceren tot achterkamerdeals. Juist ook degenen die aan de macht zijn, de coalitiepartijen, moeten het debat niet uit de weg gaan. Niet tegenstand doet af aan een coalitie, maar het gebrek aan ruimte voor tegenstand.
Ten derde: politiek gaat misschien wel in de eerste plaats om het spreken. In het spreken stellen we onszelf present, geven we een inkijkje in wie wij zijn en kunnen we de ander ontmoeten. Daarmee opent zich een ruimte, en in de politiek is dat een publieke ruimte. In en door die ruimte is er ruimte voor het nemen van verantwoordelijkheid, erkenning en bijdragen aan verbetering. In die ruimte verhouden mensen zich op vrije, menselijke manier tot elkaar (burgerschap), tot zichzelf (inzicht) en tot de wereld (medemenselijkheid). Die ruimte komt niet zozeer tot stand in beleid, maar in het gesprek. Politiek gaat dan ook niet allereerst om het eigen gelijk tot beleid te verheffen. Het gaat over een publieke ruimte, een ruimte voor vrijheid.
Zou het kunnen dat dit achter de woorden van Michael Gove zat, toen hij zei dat men de experts zat is? Wat hebben wij met experts van doen? Het gaat niet om de economie, om geopolitiek of de gang van de geschiedenis alleen. Het gaat om ons, om mensen van vlees en bloed. Het gaat om onze publieke ruimte, om onze toekomst. Niet in wat de expert zegt, maar in laten spreken van ons verschil komen we tot elkaar. Laten we elkaar daarom in de ogen kijken en uitspreken wat we vinden. Het doet er immers toe wat we zeggen en dat we het zeggen: het gaat om onze vrijheid. Het is onze vrijheid in verschil.
Lambert Pasterkamp is onderzoeker bij het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, waar hij onderzoek doet naar globalisering. Hij schreef dit artikel voor het maartnummer van Sophie (2018).
Literatuur
Arendt, H. [J. Kohn] (2005) The Promise of Politics. Edited and with an introduction by Jerome Kohn, New York: Shocken Books, p. 93
Guéhenno, J. (1994) Het einde van de democratie, Tielt: Uitgeverij Lannoo
Middelaar, L. van (2011) Politicide. De moord op de politiek in de Franse filosofie, Groningen: Historische Uitgeverij
Middelaar, L. van (2017) De nieuwe politiek van Europa, Groningen: Historische Uitgeverij
Siedentop, L. (2000) Democracy in Europe, Londen: Penguin Books
Sloterdijk, P. (2006) Het kristalpaleis. Een filosofie van globalisering, Amsterdam: SUN
Sommer, M. (2017) ‘Je moet wel meedoen in Europa, alleen dan krijg je dingen voor elkaar’, Volkskrant 16 december 2017 https://www.volkskrant.nl/opinie/je-moet-wel-meedoen-in-europa-alleen-dan-krijg-je-dingen-voor-elkaar~a4545884/
Noten en verwijzingen
[1] Thomas Mann in Betrachtungen eines Unpolitischen (2002 Frankfurt am Main),p. 518v, geciteerd in: Sloterdijk, 2006: 293
[2] Zie: https://www.ft.com/content/3be49734-29cb-11e6-83e4-abc22d5d108c (3 juni 2016)
[3] Nederlandse voorbeelden zijn er ook, bijvoorbeeld in de zogenaamde Paarse kabinetten uit de jaren ’90.
[4] Sommer, 2017
[5] Middelaar, 2017
[6] Middelaar, 2017: 18
[7] Middelaar, 2017: 18
[8] Middelaar, 2017: 17
[9] Siedentop, 2000: 102 (eigen vertaling)
[10] Middelaar, 2011
[11] Middelaar, 2011: 13
[12] Van Middelaar noemt Guéhenno overigens ook in zijn boek Politicide. Volgens hem laat dit “vlot geschreven pamflet van de hand van een Franse bureaucraat (…) zich lezen als een samenvatting van alles wat er sinds Kojève over het einde van de politiek is beweerd” (2011: 172).
[13] Guéhenno, 1994: 23
[14] Guéhenno, 1994: 84
[15] Guéhenno, 1994: 10
[16] Arendt, 2005: 93
[17] Arendt, 2005: 93 (eigen vertaling; in het Engels kent deze zin een mooi woordspel tussen ‘man’ en ‘men’)
[18] Arendt, 2005: 128-129 (eigen vertaling)
[19] Guéhenno, 1994: 73
[20] Guéhenno, 1994: 29
[21] Middelaar, 2017: 168 e.v.
[22] Middelaar, 2017: 170
[23] ‘In beginsel’, omdat de politieke orde zich gelukkig ook te verhouden heeft tot de rechtsstaat. De precieze verhouding tussen politiek en rechtsstaat brengt allerlei nieuwe vragen met zich mee, maar het voert in het kader van dit artikel te ver om daarop in te gaan.
Nieuwsarchief > 2018
december
- 22-12-18 09:00 - Een heilig leven is een gehecht leven - Augustinus' kijk op globalisering
- 21-12-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over het rapport «Extra beschermd of extra beschadigd?»
- 21-12-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over een promotieonderzoek naar de rechterlijke toetsing in het asielrecht
- 20-12-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Artikel 100 Nederlandse deelname aan anti-ISIS coalitie en situatie in Syrië (AO d.d. 22/11)
- 20-12-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over spionage door Rusland
- 20-12-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Maatschappelijke opvang
- 19-12-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat over de Najaarsnota 2018
- 19-12-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Integrale aanpak veiligheid en integriteit
- 18-12-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat over de herziening van het Nederlandse luchtruim
- 13-12-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake wijziging van de Crisis- en herstelwet in verband met het versnellen van woningbouw en het faciliteren van duurzame ontwikkeling, zoals het verduurzamen van het energiegebruik
- 13-12-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingenbeleid
- 13-12-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Mestbeleid en Onregelmatigheden Identificatie & Registratie (I&R) runderen
- 12-12-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat over de Europese top van 13 en 14 december 2018
- 07-12-18 17:30 - Familieband is juist van alle tijden
- 06-12-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake Klimaatwet
- 06-12-18 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Carla Dik-Faber de ‘Rapportage aan het Comité voor de rechten van personen met een handicap, inzake de eerste rapportage van Nederland’
- 05-12-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Luchtvaartbeleid
- 05-12-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan een algemeen overleg inzake JBZ Raad op 6 en 7 december 2018 in Brussel (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid)
- 04-12-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over het Marrakesh Immigratiepact
- 04-12-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht dat de Belastingdienst gebruik gaat maken van externe inhuur voor bezwaarbehandeling bij de inkomensheffing
- 03-12-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het wetgevingsoverleg OCW-begroting, onderdeel Media
- 03-12-18 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Anne Kuik (CDA) over de uitzending ‘Voodoo maffia’
november
- 29-11-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het notaoverleg MIRT
- 29-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Zwangerschap en geboorte
- 28-11-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan de begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 28-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (AO d.d. 14/11)
- 28-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
- 28-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Nucleaire Veiligheid
- 28-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Bouwopgave
- 27-11-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat over het mislukken van de onderhandelingen inzake een nieuw pensioenakkoord
- 27-11-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind inzake Kinderarbeid en niet betalen van minimumlonen bij Nederlandse en in Nederland actieve zaadbedrijven die in India actief zijn
- 26-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het wetgevingsoverleg Water
- 26-11-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het overleg Initiatiefnota van het lid Van Dam over “Ruimte voor > vertrouwen in > blauw op straat”
- 22-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het VAO Ziekenhuiszorg (AO d.d. 21/11)
- 22-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Artikel 100 Nederlandse deelname aan anti-ISIS coalitie en situatie in Syrië
- 22-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Nationaal Programma Groningen
- 21-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de Begroting Defensie
- 21-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Medisch specialistische zorg / Ziekenhuiszorg
- 20-11-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan de Begroting Justitie en Veiligheid
- 20-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de Begroting Justitie en Veiligheid, het onderdeel migratie
- 19-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan een wetgevingsoverleg betreffende de OCW-begroting onderdeel Cultuur
- 19-11-18 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het wetgevingsoverleg Integratie en maatschappelijke samenhang (beleidsartikel 13 van de begroting SZW 2019)
- 15-11-18 08:25 - Het Fellows-programma: politieke inhoud, discussies en gezelligheid
- 15-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Nederlandse inzet inzake nucleaire ontwapening (AO d.d. 04/10)
- 15-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (re- en dupliek)
- 14-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de Begroting Buitenlandse Zaken
- 14-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
- 13-11-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Leraren
- 13-11-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake Pakket Belastingplan 2019 + Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking
- 13-11-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Maarten Groothuizen (D66) over overlast en geweld door bepaalde groepen asielzoekers in asielzoekerscentra
- 12-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het onderdeel Jeugd en aanverwante zaken van de begrotingen VWS en J&V 2019
- 12-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan een wetgevingsoverleg inzake het begrotingsonderdeel wonen en ruimte (hoofdstuk VII) (artikelen 3,4,5)
- 09-11-18 15:47 - 11 redenen om te solliciteren voor het Fellowsprogramma
- 08-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het VAO Huuraangelegenheden (AO d.d. 26/09)
- 08-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Artikel-100 MINUSMA Mali
- 07-11-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de begroting Infrastructuur & Waterstaat (35 000-XII), inclusief het infrastructuurfonds (A)
- 07-11-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Vreemdelingen- en asielbeleid (AO d.d. 12/09)
- 06-11-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan de begroting Economische Zaken en Klimaat
- 05-11-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over de situatie van Asia Bibi nu zij is vrijgesproken van godslastering door het Pakistaanse Hof
- 01-11-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het VAO Vereenvoudigd bekostigingsmodel voortgezet onderwijs (AO d.d. 03/10)
- 01-11-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Stint
oktober
- 31-10-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de Begroting Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
- 31-10-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de kabinetsappreciatie hoofdlijnen Klimaatakkoord
- 31-10-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Behandelvoorbehoud migratievoorstellen
- 30-10-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het VAO Leraren (AO d.d. 11/10)
- 30-10-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan de Begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- 17-10-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het Debat over de Europese top van 17 en 18 oktober 2018
- 17-10-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan de Begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 16-10-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het Wetgevingsoverleg begroting Binnenlandse Zaken (35000-VII) (artikelen 1, 2, 6, 7 en 8), inclusief het Gemeentefonds (35000-B) en Provinciefonds (35000-C)
- 15-10-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de positie van een naast geassocieerde/zakelijke relatie van een PEP in samenhang met de wijziging van de UBO-regeling
- 15-10-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht dat kinderen hun lunch soms niet op krijgen omdat er op school maar 15 minuten de tijd voor is
- 12-10-18 11:00 - Auteur Wouter Beekers over het voorstel voor de nieuwe beginselverklaring
- 11-10-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het Debat over het Actieprogramma Werken in de zorg
- 11-10-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over de ING als huisbankier van de staat
- 11-10-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de moeizame recycling van textiel vanwege de slechte kwaliteit
- 11-10-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 10-10-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de registratie van AED’s
- 09-10-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf inzake de Begroting Koninkrijksrelaties
- 05-10-18 00:00 - Eppo Bruins verzorgt lesmodule 'Ethiek, technologie en wetenschap' aan de Obed leergang van GIDSnetwerk en Nieuwe Leiders
- 04-10-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het plenair debat inzake Wijziging van de Wet basisregistratie personen in verband met het opnemen van gegevens over kinderen die op het moment van de geboorte niet meer in leven zijn
- 04-10-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Nederlandse inzet inzake nucleaire ontwapening
- 03-10-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan de Algemene Financiële Beschouwingen
- 03-10-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het voortgezet algemeen overleg Gevangeniswezen (AO d.d. 06/09)
- 02-10-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenair debat over Nederlandse steun aan de gewapende oppositie in Syrië
- 01-10-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en collegae over hongerlonen en schendingen van arbeidsrechten in H&M’s productieketen
september
- 27-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het voortgezet algemeen overleg Klimaat en Energie (AO d.d. 13/09)
- 27-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over nucleaire veiligheid
- 27-09-18 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Mensenhandel en prostitutie
- 27-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Sint Eustatius
- 26-09-18 12:10 - Voor God spelen - column 'Groen'
- 26-09-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het voortgezet algemeen overleg Participatiewet (AO d.d. 12/09)
- 26-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het voortgezet algemeen overleg Bestaansminimum Caribisch Nederland (AO d.d. 13/09)
- 26-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het voortgezet algemeen overleg Media algemeen en journalistiek (AO d.d. 06/09)
- 26-09-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake de Wet invoering extra geboorteverlof
- 26-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Huuraangelegenheden
- 25-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het VAO MIRT
- 21-09-18 11:48 - 'Betere mensen' - preview op 'Groen'
- 21-09-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over kerksluitingen in China
- 20-09-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de uitvoering van de motie inzake Magnitsky-sancties
- 14-09-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de vergoeding van het medicijn Translarna
- 13-09-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het plenaire debat over de informele Europese Top in Salzburg 20/9
- 13-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het dertigledendebat over de uitspraak van de minister van BZK over bouwen in het groen
- 13-09-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over de ING als huisbankier van de staat
- 13-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Kansspelen
- 13-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Bestaansminimum Caribisch Nederland
- 12-09-18 19:40 - Stemverklaring over het rapport Sargentini inzake de situatie in Hongarije
- 12-09-18 15:11 - Nieuw Fellowsprogramma met sprekers als Gert-Jan Segers
- 12-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Medezeggenschap cliënten zorginstellingen
- 12-09-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid
- 12-09-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Participatiewet
- 11-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat Bescherming en behoud van erfgoed
- 07-09-18 15:09 - 'Katholiek-sociaal denken is een verrijking voor de ChristenUnie' - interview in VolZin
- 06-09-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Pieter Omtzigt en Martijd van Helvert (beiden CDA) over de sluiting van Aramese scholen door de Koerdische YPG in Noordoost-Syrië
- 06-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan Verzameloverleg Medische ethiek / Afbreking zwangerschap / Euthanasie
- 06-09-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Eurogroep / Ecofinraad
- 06-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Media algemeen en Journalistiek
- 06-09-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Gevangeniswezen
- 05-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Klimaat en energie
- 04-09-18 09:53 - Gentechdebat: vrijdagmiddag 12 oktober in Utrecht
- 04-09-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het Behandelvoorbehoud EU-voorstellen voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (2021-2027)
- 03-09-18 12:00 - Voor kind en samenleving
- 03-09-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Sjoerd Sjoerdsma (D66) en Pieter Omtzigt (CDA) over de toekenning van de mensenrechtentulp aan Zeid Ra’ad Al Hussein
augustus
- 31-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Maarten Groothuizen (D66) over het bericht dat eenvijfde van de Syriërs wordt afgewezen vanwege extremistische of conservatieve denkbeelden
- 27-08-18 14:44 - Groen is het nieuwe blauw
- 27-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de berichten dat tegen vijf Saoedische mensenrechtenactivistes de doodstraf is geëist
- 27-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht «In de zoveelste onderwijsfraudezaak blijft de inspectie opvallend stil»
- 16-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het bericht dat de Europese Unie een plan heeft opgesteld voor infrastructuur tussen Gaza en Judea-Samaria, zonder Israël en de Palestijnse Autoriteit hierbij te betrekken of hiervan op de hoogte te stellen
- 13-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de risico’s van de sterk dalende koers van de Turkse lira
- 07-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over uitzettingen naar Afghanistan
- 03-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en de Tweede Kamerleden Ploumen (PvdA), Diks (GroenLinks), Van der Staaij (SGP), Ten Broeke (VVD), Sjoerdsma (D66) en Agnes Mulder (CDA) over de arrestatie van opnieuw twee vrouwenrechtenactivisten in Saoedi-Arabië
- 03-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Ten Broeke (VVD), Van Helvert (CDA), De Roon (PVV) en Van der Staaij (SGP) over een rapport over schoolboeken, uitgegeven door de Palestijnse Autoriteit
- 03-08-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind over het bericht dat de staatssecretaris in hoger beroep is gegaan in de zaak van Lili en Howick en daarmee het advies van de Raad voor kinderbescherming negeert
- 01-08-18 09:22 - Burger, neem je verantwoordelijkheid
juli
- 23-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf e.a. over de verklaring (nr. 2) van het bestuur van de Stichting Vliegramp MH17 inzake meldingen en publiciteit over lichamelijke resten op MH17-crashsite
- 20-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en de Tweede Kamerleden Ten Broeke (VVD), Sjoerdsma (D66) en Van Dam (CDA) over de Amerikaanse steun voor het Joint Investigation Team (JIT) onderzoek naar de daders van MH17
- 19-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Han ten Broeke (VVD) en Kees van der Staaij (SGP) over de brief van Hoge Vertegenwoordiger van de EU Federica Mogherini aan de Israëlische Minister van Strategische Zaken Gilad Erdan
- 17-07-18 09:15 - Laatste kans voor het midden? Pak die dan!
- 16-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Eppo Bruins over hogere reiskosten voor leerlingen door aanpassing van de scholierenlijn naar Gouda
- 13-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf over de wirwar van reisproducten in het openbaar vervoer (OV) en de noodzaak van tariefintegratie
- 10-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en de Tweede Kamerleden Omtzigt, Van der Molen (beiden CDA) en Özdil (GroenLinks) over de hogeschool Saxion, die een stuk over de Aramese genocide niet plaatst omdat er ophef en discussie over is in Nederland
- 06-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Anne Kuik (CDA) en Pieter Omtzigt (CDA) over de berichtgeving dat hulpgelden niet terechtkomen bij yezidi’s en christenen
- 05-07-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het VSO Stand van zaken van de toezegging inzake het beleid van gemeenten bij verzoeken tot berging van vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog
- 05-07-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Ontwikkelingen rondom examens VMBO Maastricht
- 05-07-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg over de Nederlandse inzet in Afghanistan
- 04-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber e.a. over de situatie dat het openbaar vervoer in dorpen niet altijd toegankelijk is voor rolstoelgebruikers
- 04-07-18 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Inburgering en integratie
- 04-07-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg inzake de uitkomsten van de Europese Raad en eurozonetop van 28 en 29 juni 2018
- 02-07-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het benutten van sociale ondernemingen via de Aanbestedingswet voor het creëren van banenkansen voor mensen met achterstand op de arbeidsmarkt
- 02-07-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het notaoverleg Passend onderwijs
juni
- 29-06-18 17:18 - “Er is meer dat ons bindt, dan dat ons scheidt”
- 28-06-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het notaoverleg Beleidsnota Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
- 27-06-18 21:08 - 'Leukere interessantere politiek met de oppositie' - preview op 'Groen'
- 27-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over de verantwoording over het profileringsfonds door hogescholen en universiteiten
- 27-06-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Krimp in het onderwijs
- 27-06-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg MIRT
- 27-06-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Stand van zaken fosfaatrechten
- 26-06-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Luchtvaart
- 22-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en de Tweede Kamerleden Van der Staaij (SGP) en De Roon (PVV) over het vertrek van de Verenigde Staten uit de VN-Mensenrechtenraad
- 22-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over een nieuw datalek bij Mossack Fonseca
- 21-06-18 13:14 - “Wetenschappelijk bewijs moet winnen van fake nieuws”
- 21-06-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Raad Algemene Zaken dd 26 juni 2018/ EU-uitbreiding (Westelijke Balkan)
- 21-06-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Geneesmiddelenbeleid
- 21-06-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het notaoverleg inzake Initiatiefnota van het lid Bisschop getiteld ‘De lidstaten weer aan het roer!'
- 20-06-18 12:20 - "Schending van het reglement en van mijn recht op inspraak op de agenda"
- 20-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Sjoerd Sjoerdsma (D66) over het scheiden van ouders en kinderen door Amerikaanse grensbewakers aan de grens tussen de VS en Mexico
- 20-06-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Politie
- 20-06-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) en sociaal belang behartigende instellingen (SBBI's)
- 20-06-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Regio
- 20-06-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 18-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins e.a. over rulings over de dividendbelasting
- 15-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de inning Eritrese diasporabelasting nadat de Tijdelijk Zaakgelastigde persona non grata is verklaard
- 14-06-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Eurogroep/Ecofinraad
- 14-06-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
- 14-06-18 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het algemeen overleg Maatschappelijke diensttijd
- 14-06-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Brede schuldenaanpak / Armoede
- 13-06-18 11:09 - Oproep aan premier Rutte: neem de rol van het VK in de EU over
- 13-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind, Martijn van Helvert (CDA) en Kees van der Staaij (SGP) over de stijgende christenvervolging in China onder Xi Jinping
- 13-06-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Integrale migratieagenda
- 13-06-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Maatschappelijke opvang
- 12-06-18 16:15 - "Wees solidair en betrouwbaar", in de Eurozone
- 12-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers over het bericht «Meisjes zwijgen liever»
- 12-06-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Landbouw- en Visserijraad op 18 juni 2018
- 11-06-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het wetgevingsoverleg Raming der voor de Tweede Kamer in 2019 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten
- 11-06-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het wetgevingsoverleg Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring
- 08-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Kees van der Staaij (SGP) over o.a. het bericht «Ander huis gezocht voor bedreigde christelijke Syriër»
- 07-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Rob Jetten (D66) over het terugdringen van de klimaatimpact van de financiële sector
- 06-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf e.a. over het artikel «Zó «helpt» de televisie kwetsbare tieners»
- 06-06-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Wetenschapsbeleid
- 05-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber e.a. over het vertrek van de NCG
- 04-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Erik Ziengs (VVD) over de problemen met de Kamperlijn
- 04-06-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind en Roelof Bisschop (SGP) over het bericht «IND-beleid bekeerlingen geregeld onzorgvuldig
mei
- 31-05-18 09:38 - "Zeer content met internationale studie van ICES over de pulskorvisserij"
- 31-05-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het VAO Voortgang grensoverschrijdende samenwerking (AO d.d. 25/04)
- 31-05-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het VAO Midden Oosten Vredesproces (AO d.d. 19/04)
- 31-05-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Voltooiing Europese bankenunie
- 31-05-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan de JBZ-Raad op 4 en 5 juni 2018 (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid)
- 31-05-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg GGZ
- 30-05-18 10:33 - 'In de praktijk zijn we het eens' - interview met Gerard de Korte en Roel Kuiper
- 30-05-18 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het plenair debat inzake buitenlandse financiering van moskeeën
- 30-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over het bericht dat EU-subsidies terecht komen bij organisaties die oproepen tot boycot van Israël
- 30-05-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Cultuur
- 30-05-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan Verzameloverleg: Administratieve lasten/regeldruk / Governance/gegevensuitwisseling in de zorg/gegevensbescherming / Innovatie/verspilling in de zorg
- 29-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het registreren van AED’s in overheidsgebouwen
- 28-05-18 18:30 - Het onvoltooide leven
- 28-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Madeleine van Toorenburg (CDA) over de uitzending «Donny pleegde zelfmoord door gokschulden»
- 24-05-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat Belastingdruk voor eenverdieners
- 24-05-18 00:00 - Bijdrage Gert-Jan Segers aan het verzameloverleg Gehandicaptenbeleid / Fokuswonen / Doelgroepenvervoer/valys
- 23-05-18 13:30 - Regenbooggezinnen zijn ook gezinnen, maar wees ook zuinig op het traditionele gezin
- 23-05-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan Verantwoordingsdebat 2017
- 23-05-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het plenair debat over criminelen die vrij spel hebben op kleine vliegvelden in Nederland
- 23-05-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf een het algemeen overleg Zeden
- 22-05-18 16:13 - Privacy is belangrijk, de nieuwe AVG-wet
- 22-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Stieneke van der Graaf over het kappen van oude bomenlanen langs provinciale wegen
- 22-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Kees van der Staaij (SGP) over het testen van erfelijke ziekten via de huisarts
- 22-05-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het algemeen overleg Raad Buitenlandse Zaken
- 18-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over de museumtramlijn in Amsterdam
- 18-05-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber en Stieneke van der Graaf over het sluiten van kinderafdelingen in de ziekenhuizen in Hoogeveen en Stadskanaal
- 17-05-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan notaoverleg Geïntegreerde Buitenland- en Veiligheidsstrategie
- 17-05-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Fiscale Agenda
- 17-05-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind aan het verzameloverleg Preventiebeleid / Alcohol- en tabaksbeleid / Infectiepreventie / Verslavingszorg/drugsbeleid
- 17-05-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het algemeen overleg Onderwijskansenbeleid
- 17-05-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het algemeen overleg Nucleaire veiligheid
- 16-05-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het algemeen overleg Personen- en familierecht
- 15-05-18 13:30 - Eurocommissaris Vella bij Visserij Commissie over aanlandplicht
- 09-05-18 13:31 - Werkbezoek Alliander
- 07-05-18 12:04 - Bezorgd over nieuwe anti-bekeringswet India
april
- 25-04-18 09:39 - Wetenschappelijk bezinnen tijdens de Summer School - column van Lisca van der Eijk
- 23-04-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf over het bericht «Populaire games overtreden gokregels»
- 20-04-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf over het bericht «Spreekuurrechter stopt, ondanks succes»
- 18-04-18 16:17 - Facebook en Cambridge Analytica
- 18-04-18 12:46 - Selmayr-gate: Commissie moet hoofd uit zand steken!
- 18-04-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins en Rens Raemakers (D66) over het bericht «Financiële administratie voor velen een worsteling»
- 17-04-18 18:37 - Herziening van Havenrichtlijn ontmoedigend voor vissers
- 12-04-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf e.a. over de verkeersveiligheid op de N36
- 11-04-18 00:00 - Schriftelijke vragen Gert-Jan Segers en Stieneke van der Graaf over het bericht «Korpschef: Partydrugs moeten af van «normaal» imago»
- 10-04-18 22:23 - Bijdrage Roel Kuiper aan de Algemene Europese Beschouwingen
- 07-04-18 09:04 - Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over deelname Nederland aan Europees Openbaar Ministerie
- 05-04-18 19:11 - EP moet niet blaffen, maar doorbijten op affaire Selmayr
- 03-04-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf e.a. over het bericht «Gevaarlijk «pedohandboek» al jaren op internet te vinden»
maart
- 27-03-18 14:35 - Vraag aan Europese Commissie over problemen met aanlandplicht visserij
- 26-03-18 15:40 - Staat van de (Europese) Unie in de Tweede Kamer
- 24-03-18 17:34 - Christelijk tegendraads - een terugblik
- 23-03-18 07:57 - Zuinig zijn op verzuilde organisaties - interview met EO Visie
- 21-03-18 21:35 - Wetenschap en Visserijsector: meer praten met, dan over elkaar
- 20-03-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf en Eppo Bruins over het bericht «Verhoging geluidswal langs A20 bij Maassluis in zicht»
- 20-03-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf over geluidsoverlast door verouderde geluidsschermen langs de A28 bij Harderwijk
- 19-03-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht «Pand Groningse fietsenmaker in beslag genomen om koopzondagenruzie»
- 13-03-18 08:56 - "Scheiding op basis van gezond verstand"
- 13-03-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het bericht «Departementen blokkeren fusie van ZonMW en NWO»
- 12-03-18 17:33 - "Selmayr is aangebrand Brussels lof"
- 10-03-18 09:00 - Vrijheid in verschil - artikel in Sophie
- 08-03-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf over files bij de Afsluitdijk door herhaaldelijke storingen bij de draaibruggen bij Kornwerderzand
- 07-03-18 19:05 - Geweld tegen verdedigers van mensenrechten in Zuid-Azië neemt toe
- 06-03-18 17:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het VAO Spoorordening (AO d.d. 31/01)
- 06-03-18 15:46 - Bijdrage Peter Ester aan debat over verdringingstoets
- 02-03-18 14:59 - ‘Mijn drijfveer om politiek actief te zijn komt voort uit rechtvaardigheidsgevoel’
- 01-03-18 12:09 - Stemverklaring Peter van Dalen bij EP-stemming over situatie in Polen
- 01-03-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het stopzetten van de service van Octrooicentrum Nederland om oriënterende octrooiliteratuuronderzoeken uit te voeren voor de Nederlandse universiteiten en hogescholen
februari
- 26-02-18 00:00 - Schriftelijke vragen Stieneke van der Graaf over de slechte bereikbaarheid van Ameland via de veerverbinding Holwerd-Ameland
- 23-02-18 12:00 - Een gezin verplicht
- 22-02-18 11:15 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het plenair debat over de informele Europese Top van 23 februari 2018
- 22-02-18 00:00 - Schriftelijke vragen Eppo Bruins over het onderzoek van het CPB «Eenverdieners onder druk»
- 20-02-18 17:49 - Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over algemene bepaling in de Grondwet
- 16-02-18 08:49 - Red het referendum - column 'Groen'
- 06-02-18 19:33 - Bijdrage Peter Ester aan debat over tijdelijke wet taakverwaarlozing Sint Eustatius
- 01-02-18 11:05 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het dertigledendebat over de afname van de insectenpopulatie in Nederland
januari
- 31-01-18 15:30 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over de toegankelijkheid van de samenleving voor gehandicapten
- 30-01-18 19:15 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het plenair debat inzake Wijziging van het Wetboek van Strafvordering tot vastlegging van het recht op bronbescherming bij vrije nieuwsgaring (bronbescherming in strafzaken)
- 30-01-18 16:11 - Bijdrage Roel Kuiper aan debat over orgaandonatie
- 30-01-18 10:29 - Opinie Roel Kuiper: orgaandonatie moet vrijwillig blijven
- 27-01-18 11:32 - Kabinet: wettelijke regels tegen verplichte openstelling
- 25-01-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat inzake wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en van de Gaswet (voortgang energietransitie)
- 25-01-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over het naar voren halen van de Nederlandse bijdrage aan UNRWA
- 24-01-18 14:43 - WI en lokale afdelingen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht organiseren Wooncafé
- 23-01-18 00:00 - Bijdrage Joël Voordewind Voorstel van wet van de leden Ten Broeke en Van Helvert houdende regels voor de inzet van gewapende particuliere maritieme beveiligers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen
- 23-01-18 00:00 - Bijdrage Stieneke van der Graaf aan het plenair debat over de onafhankelijkheid van het onderzoeksinstituut WODC
- 19-01-18 16:33 - OD-Ranglijst Christenvervolging 2018
- 18-01-18 00:00 - Bijdrage Eppo Bruins aan het plenair debat inzake Wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet educatie en beroepsonderwijs BES vanwege met name de wettelijke verankering samenwerkingscollege en instandhouding unieke beroepsopleidingen
- 17-01-18 16:27 - 'Nederlandse eensgezindheid'
- 16-01-18 13:54 - Meerderheid Europees Parlement verbiedt pulsvisserij
- 16-01-18 13:44 - Bijdrage Mirjam Bikker aan debat over wetsvoorstellen gedwongen zorg
- 16-01-18 00:00 - Bijdrage Carla Dik-Faber aan het plenair debat over het schadeprotocol voor afhandeling van de mijnbouwschade in Groningen
- 12-01-18 12:08 - Steun aan oproep tot wapenembargo voor Saoedi-Arabië
- 12-01-18 00:00 - Schriftelijke vragen Joël Voordewind e.a. over de uitzettingen van afgewezen asielzoekers naar Soedan
- 11-01-18 00:00 - Schriftelijke vragen Carla Dik-Faber over het bericht «De tropenarts dreigt te verdwijnen»
- 02-01-18 16:27 - Politiek van geduld - column 'Groen'
- 02-01-18 14:25 - Lezing 'Liefde voor de rechtsstaat' nu ook als boekje verkrijgbaar