Circus niet welkom in Winschoten

donderdag 28 september 2006 08:54

Bron: Trouw

(Novum) - Circussen zijn niet langer welkom in Winschoten. Dat heeft de gemeenteraad woensdag besloten. De Groningse gemeente is de eerste in Nederland waar een verbod is ingesteld. "Wij willen niet dat wilde dieren worden gebruikt voor ons vermaak", zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Ammy van Eerden.

Andere Nederlandse gemeenten hadden al eerder geprobeerd een verbod in te stellen, maar dat bleek juridisch niet mogelijk. Door een andere interpretatie van één woord in de wet bleek Winschoten dat verbod wel in te kunnen stellen. De Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen heeft volgens Van Eerden aangekondigd een proefproces tegen de gemeente aan te spannen.

Nederland telt ongeveer twintig circussen waarin dieren optreden. Verder zijn er vier buitenlandse circussen met wilde dieren, die Nederland regelmatig aandoen. Ook andere gemeenten, waaronder Amsterdam, Groningen en Zaandam, willen volgens Van Eerden af van het circus met dieren. In België zijn 85 gemeenten waar een circus met wilde dieren niet is toegestaan.

Reacties op 'Circus niet welkom in Winschoten'

Nieuwsarchief > 2006