Slob: 'Irak-onderzoek verstandig besluit'

Amerikanen in Irakdinsdag 03 februari 2009 18:00

Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie is tevreden over de instelling van een zware, onafhankelijke commissie die onderzoek gaat doen naar de Nederlandse besluitvorming om in 2003 politieke steun te verlenen aan de Amerikaanse inval in Irak. ,,Een verstandige stap van premier Balkenende. De onafhankelijkheid van het onderzoek is in deze opzet volledig gewaarborgd."

"De Commissie Davids krijgt - zoals het hoort - toegang tot alle stukken. En de beide Kamers krijgen vervolgens zonder beperking de eindrapportage, gelijktijdig met de regering, aangeboden.''

Behoefte
Slob en zijn collega-fractievoorzitters Mariëtte Hamer (PvdA) en Pieter van Geel (CDA) werden maandagmorgen door minister-president Balkenende op de hoogte gesteld van het kabinetsvoornemen om een onafhankelijke onderzoekscommissie in te stellen onder leiding van mr. W.J.M. Davids, oud-president van de Hoge Raad. Slob kon daar zonder aarzelen mee instemmen: ,,De afgelopen tijd nam de behoefte aan opheldering toe, ook bij ons. Met name door publicatie in NRC Handelsblad van een juridisch memorandum uit 2003 dat destijds niet aan de toenmalige minister was doorgeleid. Daardoor rezen opnieuw vragen over de volkenrechtelijke argumentatie voor de Nederlandse politieke steun. Het instellen van een bekwame, gezaghebbende commissie die de toedracht haarfijn uitzoekt is een optie die wij zelf de afgelopen tijd ook wel geopperd hebben; afgelopen zaterdag nog op ons congres. Dit is een verstandig besluit.''

Parlementaire enquête