Met electrisch auto op weg naar duurzame toekomst

file snelweg 610x192_3donderdag 12 maart 2009 11:24

Het kan: electrisch rijden is niet zomaar een utopisch idee om CO2 uitstoot en geluidshinder tegen te gaan. Zelfs energiebedrijven en auto- en accufabrikanten lijken inmiddels overtuigd te zijn van electrisch vervoer. Kamerleden Esmé Wiegman en Ernst Cramer vragen zich af waarom de grootschalige toepassing van deze auto's dan toch nog uitblijft.

Hoewel minister Eurlings geld heeft gestoken in een proef met deze auto's, spreekt hij zich nauwelijks uit over zijn visie op het electrisch rijden in de toekomst.  De ChristenUnie is ervan overtuigd dat deze duurzame maatregel nodig is en diende daarom Kamervragen in.

Vragen van de leden Cramer en Wiegman-Van Meppelen Scheppink (ChristenUnie) aan de ministers van Verkeer en Waterstaat, van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Economische Zaken over elektrisch rijden.

1. Kent u het bericht "Waarom de elektrische auto wegblijft" (*)?
2. Welke aanpassingen zijn nodig aan wet- en regelgeving om deze geschikt te maken voor grootschalige toepassing van elektrische auto's? Wanneer kan de Kamer deze voorstellen tegemoet zien? Waar zitten belemmeringen die innovatie op korte termijn in de weg staan die snel kunnen worden aangepakt?
3. Zijn de netbeheerders toegerust op de taak om het netwerk zodanig aan te passen dat grootschalige toepassing van elektrische auto's mogelijk is? Deelt u de mening dat ongesplitste bedrijven wel eens gemakkelijker tot een integrale oplossing zouden zijn gekomen?
4. Heeft de op termijn noodzakelijke toevoeging van intelligentie aan het netwerk invloed op de introductie van de slimme meter? Is de slimme meter al voorbereid op deze ontwikkelingen?
5. Wat is de rol van het Rijk bij de noodzakelijke internationale standaardisatie en hoe worden de netwerkbedrijven hiervoor aangestuurd?
6. Wordt er in de planning van elektriciteitsnetwerken voor nieuwbouwwijken al rekening gehouden met de noodzakelijke infrastructuur voor het opladen van elektrische auto's?
7. Deelt u de mening dat het netwerk nu al voorbereid moet worden voor het grootschalig opladen van elektrische auto's door bij wegonderhoud de benodigde kabels en andere voorzieningen voor zover daar geen standaardisatie voor noodzakelijk is al aan te leggen bij parkeervakken om zo in de toekomst kosten te besparen?

(*) De Pers, 10 maart 2009

Ernst Cramer
Esmé Wiegman
Verkeer & Vervoer