Nationaal waterplan vraagt debat

HPIM8108vrijdag 13 maart 2009 10:00

Ernst Cramer ergert zich aan de bijdrage van de SP in het debat over het Nationaal Waterplan. "Voor allerlei bouwplannen vertrouwt de SP lokale besturen niet en moet er landelijk worden besloten. Gaat het echter over de peilverhoging van het IJsselmeer dan neemt de SP gelijk lokale bezwaren tegen dit plan over terwijl alles nog moet worden onderzocht. Dit lijkt mij geen zorgvuldige afweging". Volgens de ChristenUnie moet er voor de gemeenten rond het IJsselmeer snel duidelijkheid komen, maar een rigoureus besluit als de verhoging van het peil neem je niet op een achternamiddag.

Er moet nog veel worden onderzocht en alle argumenten moeten vervolgens zorgvuldig worden afgewogen. Cramer: ,,Het Nationaal Waterplan vraagt dus nu vooral debat en geen schuttersputjes met allemaal definitieve standpunten. De inspraak loopt ook nog."

Watercanon
In het debat vroeg de ChristenUnie aandacht voor de oer-Hollandse sloot. Ernst Cramer: "De sloot maakt een belangrijk deel uit van ons landschap en heeft een belangrijke natuurlijke waarde maar ook voor de landbouw. Hier mag best aandacht voor zijn in het Nationaal Waterplan. Het heeft mij daarnaast hogelijk verbaasd dat de sloot niet wordt genoemd in de onlangs gepresenteerde Watercanon van Nederland"

Randmeer
Tijdens het debat pleitte de ChristenUnie ook voor nieuw onderzoek naar een Randmeer voor de Noordoostpolder. De realisatie van een randmeer aan de noordoostzijde van de Noordoostpolder is vanwege cultuurhistorische, ecologische, waterstaatkundige en recreatieve redenen een goed idee. Ernst Cramer: "Bij de Nota Ruimte is dit plan kennelijk afgewezen, maar nu er wordt gesproken over een peilverhoging van 1,5 meter voor het IJsselmeer moet dit plan ook opnieuw worden bekeken."

Noordzee
Verschillende partijen stonden in hun bijdrage stil bij de nut en noodzaak van een rijksbestemmingsplan voor de Noordzee. Ernst Cramer: "Het gaat er om dat de verschillende belangen zoals die van visserij, natuur, energie en scheepvaart goed worden geborgd en tegen elkaar worden afgewogen. Een bestemmingsplan lijkt mij daarvoor een goed instrument" In het Nationaal Waterplan staan er voor verschillende gebieden op de Noordzee dubbele ruimteclaims die niet altijd te combineren zijn. De dilemma's worden benoemd maar juist de voorwaarden waaronder ecologische en economische functies verenigbaar zijn worden niet gegeven. Dit zal wat betreft de ChristenUnie de komende tijd moeten worden verduidelijkt.

Ernst Cramer

Reacties op 'Nationaal waterplan vraagt debat'

Nieuwsarchief > 2009 > maart