Huizinga: 'Een wereld te winnen met water'

Tineke Huizinga_web2maandag 23 maart 2009 11:00

Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Tineke Huizinga, was ter gelegenheid van het vijfde Wereld Water Forum in Istanbul. Daar sprak zij met internationale politici over de klimaatproblematiek. "Alleen met een aanpassingsstrategie voor de lange termijn kunnen we de problemen het hoofd bieden. Nederland wil graag met anderen samenwerken aan een veilige en duurzame wereld voor komende generaties. Met vooruitdenken over water is een wereld te winnen."

Wie naar de plaatsnamen in Nederland kijkt, ziet hoe belangrijk het water voor ons land is. Miljoenen mensen in ons land wonen in een stad of dorp met een naam die eindigt op -dam, -sluis, -drecht, -dijk of -meer. De geschiedenis van Nederland is een verhaal van mensen die zich steeds weer aanpassen aan het water. Onze kracht is dat we onvermoeibaar oplossingen blijven bedenken voor problemen die zich voordoen. En dat we optimaal gebruik maken van de kansen die het water ons biedt.
Als waterland staan we internationaal goed aangeschreven. Andere landen waarderen onze kennis en ervaring en werken graag met ons samen. Dat is belangrijk. Want we hebben niet alle antwoorden en kunnen ook het nodige van anderen leren.

Een prachtige kans om samen verder te komen, is het Wereld Water Forum; het grootste internationale waterevenement, waar vrijwel alle landen op hoog niveau vertegenwoordigd zijn. Van 16 tot 22 maart vindt het Wereld Water Forum voor de vijfde keer plaats, dit keer in het Turkse Istanbul. Nederland zal zich daar actief opstellen. Daar is alle reden toe. De helft van de wereldbevolking leeft - net als wij - in delta's of langs grote rivieren. Onze kleinkinderen zullen opgroeien in een wereld waarin zeventig procent van de wereldbevolking aan het water woont. Door de klimaatverandering stijgt de zeespiegel en kunnen rivieren hun water minder gemakkelijk afvoeren. Wie vooruitkijkt, beseft dat we nu in actie moeten komen.

Tineke Huizinga met Prins Willem-Alexander op het Forum.
(Eigen foto van Tineke Huizinga. Bekijk hier Huizinga's eigen photostream op Flickr.com.)

Terecht besteedt de internationale gemeenschap veel aandacht aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen om zo de klimaatverandering tegen te gaan. Maar ook als we erin slagen die uitstoot fors terug te dringen, dan nog zal de klimaatverandering doorgaan, met alle gevolgen van dien voor ons water management. Daarom zal ik in Istanbul een lans breken voor een offensieve houding. In plaats van te wachten op een ramp of op toenemende overlast en problemen, wil ik samen met mijn collega's in andere landen zorgen dat het zover niet komt. Mijn boodschap in Istanbul aan onze internationale partners is: laten we nu in kaart brengen wat de klimaatverandering voor onze landen betekent en plannen maken hoe we ons daaraan kunnen aanpassen. Laten we nú nadenken over een strategie voor de lange termijn. Het wegnemen van de oorzaak van de klimaatverandering en het inspelen op de gevolgen ervan, horen onverbrekelijk bij elkaar. Ik wil anticiperen op ontwikkelingen waarvan we weten dat die op ons af komen, ook al is de exacte reikwijdte nog onbekend. Dat is de aanpak zoals we die in Nederland hebben gekozen.

Door vooruit te denken en ons aan te passen aan de eisen die het water stelt, is het mogelijk onze laaggelegen delta veilig, sterk, mooi en leefbaar te houden. Daarom werk ik aan een Deltaprogramma waarmee we tot het jaar 2100 op een flexibele manier kunnen inspelen op de klimaatverandering. De kunst is verbindingen te leggen tussen water, ruimtelijke inrichting, milieu, natuur en economie. Verbreding van rivieren vermindert het overstromingsgevaar, maar geeft ook mogelijkheden voor nieuwe natuur en voor zandwinning. Meer ruimte voor water in de stad betekent nieuwe kansen voor aantrekkelijk wonen. Heel veel mensen wonen immers graag bij of aan het water. Zo is met creativiteit en een goede planning veel winst te behalen.

De uitdagingen waarmee andere landen kampen, zijn vaak nog aanzienlijk groter dan waar wij mee te maken hebben. Eind vorig jaar was ik in Jakarta. De bodem in die miljoenenstad daalt op sommige plekken met wel twintig centimeter of meer per jaar, door het oppompen van drinkwater. Daardoor kunnen de rivieren hun water niet goed meer naar zee afvoeren en overstromen vrijwel ieder jaar de kanalen en riolen, met alle schade en risico's voor de volksgezondheid van dien.

Indonesië, Zuid-Afrika, China, Egypte, de Verenigde Staten, Brazilië, Bangladesh, Groot-Brittannië, Nederland, kortom alle landen met rivierdelta's binnen hun grenzen, staan voor grote opgaven. Veiligheid, gezondheid en voedselzekerheid spreken allerminst vanzelf in deze eeuw van klimaatverandering. Alleen met een aanpassingsstrategie voor de lange termijn kunnen we die opgaven het hoofd bieden. Nederland wil graag met anderen samenwerken aan een veilige en duurzame wereld voor komende generaties. Met vooruitdenken over water is een wereld te winnen.
Tineke Huizinga, staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat

Lees ook 'Huizinga schrikt van de waterdreiging' in het Nederlands Dagblad van 23 maart 2009

(In de bijlage het Hollands Dagboek van Tineke Huizinga uit het NRC Handelsblad van 21 maart 2009)

TitelBestandsgrootteMIME-type