Persbericht: Motie Eigen Kracht Conferentie

legogezin_webwoensdag 01 april 2009 14:21

Maandagavond is op de raadsvergadering een motie van de ChristenUnie met meerderheid van stemmen aangenomen. De motie wil bereiken dat de gemeente Zuidhorn de komende jaren gaat inzetten op Eigen Kracht Conferenties.

Eigen Kracht in het gezin!

In de raadsvergadering was de beleidsnota "Integraal Jeugdbeleid gemeente Zuidhorn 2009-2014 aan de orde. Dit was voor de ChristenUnie een moment bij uitstek om haar ChristenUnie geluid te laten horen. Dit was ook de reden waarom de fractie een motie indiende met als onderwerp de Eigen Kracht Conferentie. Het doel van de motie was om te bereiken dat de gemeente Zuidhorn de middelen die uit de provincie in het kader van de Sociale Agenda beschikbaar komen, maximaal gaat inzetten op de Eigen Kracht Conferenties.

De provincie heeft 270.000 Euro beschikbaar gesteld tbv Jeugdzorg om met EKC aan de slag te gaan. Jeugdzorg is hier nu ook mee bezig. Maar de provincie wil dat dit ook door vertaald wordt naar de gemeenten, omdat men het zo dicht mogelijk bij de gezinnen wil laten functioneren. Dit is vastgelegd in de Sociale Agenda van de provincie. In de Sociale Agenda 2009-2012, is een uitwerking gegeven van het gebiedsgericht werken. Hierin is te vinden dat de provincie een aantal onderwerpen zo van belang vindt dat daar op gemeentelijk niveau iets mee gedaan wordt, dat zij daarvoor een provinciale cofinanciering in het leven heeft geroepen. Onderwerpen waar een provinciale cofinanciering van 75% geldt, zijn onder andere een succesvolle preventieve aanpak van alcoholmisbruik bij jongeren, en de Eigen Kracht Conferenties in het lokale veld. Dit betekent concreet, dat als de gemeente eigen kracht conferenties zou willen inzetten, dat zij daarvoor 75% vergoedt krijgt, en zelf dus maar 25% hoeft te betalen.

Voor de fractie van de ChristenUnie een reden om dit voorstel in de vergadering in te brengen. Het voorstel werd aangenomen door de PvdA, CDA en GroenLinks. De VVD stemde tegen.

De dag na de raadsvergadering vond het overleg van de wethouders van de vier Westerkwartier gemeenten plaats, waarvan de gemeente Zuidhorn deel uit maakt. Dit overleg vond plaats samen met de gedeputeerde in het kader van de invulling van de Sociale Agenda. De overige Westerkwartier gemeenten hebben het idee van de gemeente Zuidhorn overgenomen en samen is de afspraak gemaakt om te proberen om dit jaar 12 Eigen Kracht Conferenties te realiseren. Een prachtig resultaat.

Namens de fractie van de ChristenUnie Zuidhorn,

Mieke Koop-Bouwman (raadslid)